Bryggeriet

Nyheter

De senaste nyheterna direkt från Kopparberg.

  • 2012-08-23
  • VD-ord

Välkommen tillbaka.

Det har i stort sett kommit ut varje vecka sedan 1997 och tanken var att beröra det som hände inom bryggerierna. Ibland små och ibland lite större händelser. Det här har vi hållit fast vid sedan dess och anledningen till att jag ibland inte skriver så mycket är helt enkelt den att det inte har hänt så mycket.

En sak som de flesta är intresserade av är dryckestrender. Cider är en dryck som utvecklats mycket under åren och vi vill vara bäst på cider. Det var därför vi för femton år sedan skapade vår cider, och med det startskottet för vår tids ciderhistoria.  I alla år har vi haft en svart etikett och en lite sötare cider. Trenden med söt cider kommer nog att hålla i sig, men för att volymen i framförallt de skandinaviska länderna ska bestå, behövs det även komma in lite torrare varianter såsom vår Naked Apple. Så ökningen inom cider kommer att komma, men det på medium-dry segmentet.

Vad det gäller öl så är trenden glasklar för tillfället. Det skall vara special brygder och special smaker. Det är den trend som vi sett mycket tydligt i USA under de senast åren. Handcraft bryggerierna växer så det knakar och alla har en egen touch på ölen.

Populärt på krogarna i Sverige just nu är IPA (India Pale Ale). Det är faktiskt ganska intressant att IPA kan bli ett trend öl i Sverige, när det skapades för hundra år sedan i England. IPA: n skapades helt enkelt för att engelsmännen ville exportera sin ale till Indien. På den tiden var en ale lättdrucken och med en alkoholhalt runt 4 %. Det tog givetvis en väldigt lång tid innan ölet nådde Indien och det skulle hinna bli förstört på båten. Därför bestämde man sig för att höja alkoholhalten och att ha i mer humle, så att smaken bevarades och hållbarheten förlängdes. Nu har det alltså blivit ett trend öl och det är just det som är tjusningen med den här branschen, man vet aldrig vad som kommer härnäst…

Det räcker att man går ut på krogen och Systembolagen, där har det skett en stor förändring vad det gäller ölsmaker, sett till för några år sedan.

Trevlig helg!
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2012-06-28
  • VD-ord

En riktigt trevlig sommar till alla.

Vi får en hel del frågor om vårt sortiment och den senaste tiden så är det bland annat en del som undrat varför vår Zeunerts Werde inte finns kvar på Systembolaget. Det är helt enkelt som så att den inte höll försäljningen och Systembolaget valde därför att plocka bort den. Det är självklart tråkigt då det var ett gott öl i en mycket snygg förpackning, men vi får kalla det för ett olycksfall i arbetet.

Vi är en av de största leverantörerna till Systembolaget, trots att vi jämför med våra konkurrenter har ett väldigt smalt sortiment med få artiklar. Vårt systembolagssortiment är inte stort men speciellt, det skulle kunna kallas för något av en ”premier league”. Att våra konsumenter uppskattar våra produkter råder det nämligen ingen tvekan om. Idag ser vårt sortiment på Systembolaget ut enligt följande:

Kopparberg Päroncider 7,0 %, den överlägset mest sålda cidern inom segmentet söt cider.

Inom segmentet torr cider säljer vår Naked Apple (Äkta torr) mest.

Vad det gäller ljus lageröl så säljer vår Sofiero Original 5,2 % överlägset mest, där även ”storebror” Sofiero 7,5 % säljer mest inom de extra starka.

Fagerhult är det snabbast växande ölet på Systembolaget.

Swedish Elk är en av de mest sålda extra starka ölen inom flasksegmentet.

Höga Kusten är ett snabbväxande öl som ligger bland de som säljer bäst inom specialöl.

Detta om något tyder på att vi har riktigt bra produkter av hög kvalitet. De volymer som vi säljer med vårt ”lilla” sortiment skall vi vara jättestolta över, för här finns inga ”hyllvärmare” som väntar på att åka ut.

Som jag skrev förra veckan så är det även snart dags för vår Sofiero profil-pet att äntra Systembolaget och denna kommer vi att fokusera mycket på den under senhösten.

Det enda som våra konsumenter saknar från oss, enligt vad som kommit fram till vår konsumentavdelning, är en smaksatt cider, en Ale och en IPA (India Pale Ale). Men dessa vet jag att våra bryggmästare arbetar för fullt med att utveckla.

På grund av semesterledig personal på flera olika håll inom vår IT-avdelning, återkommer nästa VD-ord vecka 33.

Därför vill jag passa på att önska er alla en riktigt trevlig sommar!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2012-06-20
  • VD-ord

Sofiero vinner smaktest.

Precis som alla andra så hoppas jag givetvis på ett bra väder. Fast det kanske hör till just midsommar att man aldrig vet hur vädret blir, så att man inte kan planera för mycket.

Av erfarenhet vet jag att inför midsommar ökar all ölförsäljning och så givetvis även försäljningen på vårt flaggskepp Sofiero, Sveriges mest sålda öl.

Det vi glädjande nog märker i våra kundundersökningar är att Sofiero får allt mer premium känsla. För oss som alltid jobbat nära Sofiero har det alltid varit ett premium öl, men allt fler konsumenter ger oss respons för dess goda smak och det hade ju varit konstigt om det inte smakade bra då vi brygger det med den bästa bryggeritekniken. Ett tecken på att Sofiero är ett riktigt gott öl är att vår nya specialdesignade pet-flaska går in i Systembolagets ordinarie sortiment till hösten och det genom ett smaktest.

Så att vi har stora planer för Sofiero framöver, det råder det ingen som helst tvekan om.

Nu vill jag bara passa på att önska er alla en riktigt trevlig midsommar!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2012-06-14
  • VD-ord

General Assembly i Finland.

Värd för året var Finland och de stod för ett väldigt trevligt arrangemang. Det blev en mycket trevlig upplevelse för samtliga deltagare, från alla stora cider- och fruktvinsländer. Konferensen var väldigt givande och det finns en mycket stor framtidsoptimism för cider runtom i världen.

Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2012-06-14
  • VD-ord

General Assembly i Finland.

Värd för året var Finland och de stod för ett väldigt trevligt arrangemang. Det blev en mycket trevlig upplevelse för samtliga deltagare, från alla stora cider- och fruktvinsländer. Konferensen var väldigt givande och det finns en mycket stor framtidsoptimism för cider runtom i världen.

Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2012-06-07
  • VD-ord

Kopparberg får beröm.

Det har faktiskt varit ovanligt mycket positiv respons och det beror helt enkelt på att vi valt att annonsera på ett enkelt vis som framhäver vår produkt. En tydlig avsändare, ett kraftfullt budskap och de för vår cider viktigaste elementen, ett bra vatten och frukter.

För som jag alltid har sagt så är det ju en fördel om folk förstår annonsen. Det svåraste är faktiskt just att få fram enkelheten. Så om ni inte sett annonsen kan jag varmt rekommendera ett besök på vår hemsida: www.kopparbergs.se  , som vi för övrigt håller på att uppdatera.

Så här några veckor före midsommar går samtliga svenska bryggerier för högtryck inför årets största dryckeshelg, så nu hoppas vi på ett jättefint väder.

Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2012-05-28
  • VD-ord

Nytt deltagarrekord på Kopparberg´s årliga bolagsstämma.

Som vanligt fick vi en hel del kloka frågor och jag hoppas att vi lämnade lika kloka svar. Det som jag tror var mest uppskattat för många var den traditionella bryggerivandringen efter mötet. Jag vet att det brukar vara oerhört uppskattat och även i år fick vi mängder av beröm för vårt fina bryggeri. Om jag skulle summera dagen, så skulle det vara med ett stort leende.

Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2012-05-23
  • VD-ord

London och framtida dryckessuccéer var spännande.

Den här gången handlade det om framtida dryckessuccéer. Och gissa om jag hoppade till då de började diskutera vad som skulle bli nästa succé och han som höll i seminariet uttryckte sig med orden; vad som kommer att bli nästa ”Kopparbergare”.  Ni kan tro att jag kände mig stolt. Ni som läser detta veckobrev har ju antingen anmält er till att prenumerera på vårt nyhetsbrev eller så besöker ni kopparbergs.se, en annan sida som blir allt mer populär är vår sofierobeer.com. Till skillnad mot den förstnämnda, kommer här att ske mycket mer aktiviteter.

Ett steg i detta är vårt nya samarbete med travkusken Björn Goop. Varje torsdag kommer han att ge riktigt bra tips inför lördagens V75. Målet är glasklart för de ansvariga och det är att sofierobeer.com skall bli Sveriges mest besökta dryckessida.

Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2012-05-15
  • VD-ord

Ett lärorikt besök på Mallorca.

Våra partners är väl etablerade på dessa öar och förutom att distribuera våra produkter så äger de även spritfabrik och vingårdar. På agendan denna gång stod just att besöka spritfabriken samt en vingård och självklart var det väldigt intressant och lärorikt att se dessa. Att se nya saker är något som jag aldrig tröttnar på! Vi har sålt våra produkter på dessa öar sedan 1999 och varje gång jag är där så lär jag mig något nytt.

Det som vi för tillfället fokuserar mycket på är cider på FAT, vilket vi installerar på allt fler pubar över öarna. Anledningen till detta är att då vår flaskförsäljning ökar hela tiden, så är det svårt för pubarna att hinna kyla flaskorna i den takt som kunder köper. Fatcider serveras ju, som alla vet, kall hela tiden och när det är 30 grader varmt ute så vill ju alla dricka något kallt.

Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2012-05-07
  • VD-ord

Premiär för Kopparberg Naked Apple.

Produkten i sig är visserligen inte ny, då vi haft den på den svenska marknaden som en torr variant till vår vanligtvis söta cider. Så egentligen är det en gammal produkt som vi släpper, men med en ny design. Det är första gången som vi frångår våra klassiska färger svart och guld och har istället valt ljusare färger, så som beige och guld. Anledningen till detta är att vi genom skild design vill utveckla de olika typerna av cider.

Det vi har märkt på den svenska marknaden är nämligen att konsumenter som handlat produkter har gjort det i tron på att det är en produkt i samma segment som vår vanligtvis söta cider, men då denna istället varit torr har de blivit mycket fundersamma. Därför lägger vi vår torra cider i en förpackning med en klar färgskillnad, som i detta fall beige och guld.

Det här är en rätt så stor lansering, så det skall bli mycket intressant att se hur våra utländska kunder tar emot denna färgkombination. Jag tror att vi gjort rätt, så konsumenterna framförallt vet vilken produkt de köper.

Jag tror att det här är ett första steg i något som hela ciderbranschen kommer att följa. Kanske inte byta färg på sina etiketter, men att det alltid klart och tydligt redan på etiketten kommer att framgå vilken typ av cider det är.

Så mitt drömscenario är att det i framtiden finns ett antal olika segment, där producenten i vart och ett av dem tydligt anger vilken typ av cider det är, allt för att förenkla för konsumenten.

Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Föregående Nästa