Bryggeriet

Nyheter

De senaste nyheterna direkt från Kopparberg.

Stöd från Klimatklivet
  • 2015-12-22
  • Nyheter

Stöd från Klimatklivet

Vi är oerhört glada över att Naturvårdsverket med sin satsning på klimatet valt att stödja vår satsning på en ny energianläggning. Genom stödet från Klimatklivet får vi inte bara ekonomiskt stöd, det är även ett bevis på att vår investering faktiskt kommer bidra till ett mer hållbart klimat. Tack!

Naturvårdsverkets pressmeddelande

Om Klimatklivet

Det huvudsakliga syftet med satsningen Klimatklivet är att minska utsläppen som påverkar klimatet. Satsningen Klimatklivet är en del av regeringens vårbudget som riksdagen beslutade om i juni 2015. Naturvårdsverket ska i samverkan med andra centrala myndigheter och länsstyrelserna ge stöd till lokala klimatinvesteringar.

  • 2015-12-21
  • Nyheter

#challengewinter med Kopparberg Strawberry&Lime

Utmaningen är igång och det är dags att ta tillbaka sommarkänslan. #challengewinter med Kopparberg Strawberry & Lime drog igång med att vi bjöd in två av Stockholms mest aktiva fixare, LångKalle – klubbarrangör, dj, promoter och Olle Odjur – Studio Barnhus. Tillsammans utmanade de decemberkylan och körde en färgsprakande sommarfest på Rosenhill. Tack till alla som drog på sig dunjackan, mössan och dansade in vintern med oss! Det här var bara början…

Följ Challenge Winter på challengewinter.se

  • 2015-12-21
  • VD-ord

Att bygga starka varumärken

Varumärkesbyggandet är högt prioriterat och oerhört viktigt för oss i vårt arbete. Våra varumärken är vår viktigaste tillgång. Det är dem vi lägger mest fokus på och något som vi värdesätter högt.

Kopparberg Cider är idag ett av de starkaste cidervarumärkena i världen. Att vi lyckats bygga ett så starkt varumärke på 20 år gör mig självfallet väldigt stolt. För mig kännetecknas ett varumärke av bra kvalitet och att folk köper det till rätt pris.

När man tittar på statistik ifrån vår viktigaste marknad, UK, då finns det inget tvivel på om vi lyckats bygga ett starkt varumärke eller inte. I statistiken nedan kan ni se siffrorna från oktober 2014 till oktober 2015, det vill säga ett års försäljning inom off-trade segmentet. Här kan man se att Kopparberg Cider är det åttonde mest sålda varumärket inom kategorin öl och cider och att det vuxit med 9 %. Att konsumenterna är villiga att betalat ett bra pris för våra produkter, ser man i kolumnen längst till höger och det är i mitt tycke den viktigaste kolumnen.

Statistiken visar de 25 mest sålda varumärkena och det är klart att jag blir väldigt stolt när jag tittar på den. Inte nog med att vi säljer mer volym än världsvarumärken så som Heineken, Guinness, Corona och San Miguel, utan vi får även bättre betalt än dem.

Med denna statistik vill jag så här innan jul tacka vår fantastiska personal, för utan dem hade detta inte varit möjligt. Jag vill även tacka våra leverantörer som ställer upp för oss i vått och torrt och självfallet alla våra kunder och konsumenter som köpt våra produkter och visat att de tror på dem.

Så en riktigt God Jul till er alla!

 

Veckans dryckestips

- A Kopparberg, please.
Denna vecka passar jag på att nämna Kopparberg Päron som veckans dryckestips. Detta är en produkt som betytt allt för oss. Det är tack vare Kopparberg Päron som vi slog oss in på exportmarknaden och då framförallt UK. Och den har förtjänat varje såld flaska.

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2015-12-17
  • VD-ord

Klockutdelning igen

I januari 2000 köpte vi Sofiero Bryggeri i Laholm, så nu var det dags att dela ut jubileumsklockor till de anställda som varit där sedan starten, det vill säga i 15 år.

Sofiero Bryggeri är ett litet nischat bryggeri som jag tror att alla bryggerier oavsett storlek skulle behöva ha för att främja sin produktutveckling och för att kunna köra mindre batchar. Helt enkelt för att kunna ta fram produkter man annars inte hade vågat prova att ta fram.

Vi är lyckligt lottade som har vårt lilla mikrobryggeri, där vi alltid haft förmånen att ha en oerhört duktigt personal. Folk som är lojala och gör ett mycket bra jobb!

Våra 15-års jubilarer.

 

Veckans dryckestips

Jag vill passa på att hylla vårt bryggeri i Laholm genom att tipsa om vår goda lager Sofiero. Denna blå burk har en stor del i vår framgång och även om inte alla väljer att dricka den så är vi otrolig glada att så många tycker om den.

På Systembolaget finns den i både 33 cl burk och 50 cl burk men även på 33 cl PET. Nu under julen säljs även Sofiero Julöl. I utvalda matbutiker finns även Sofiero 3,5%, Sofiero 2,8% och även Sofiero Lättöl.

Läs mer om Sofiero på sofierobeer.com.

 

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2015-12-10
  • VD-ord

Klockutdelning

Denna vecka hade jag tänkt skriva mycket om vad som händer i bryggerivärlden, men då det var dags för vår årliga klockutdelning vill jag ägna veckans VD-ord helt och hållet till att tacka den otroliga personal vi har. Att på det här viset få visa min uppskattning till vår fantastiska personal är för mig ett av de bästa ögonblicken på året. I år delades det ut 10-, 15- och 20-års klockor.

Vår underbara jubileumspersonal.

 

Veckans dryckestips

Den 1 december tog sig Kopparberg Strawberry & Lime in på Systembolagets hyllor. Detta är vår snabbast växande cider och vi är superglada att den äntligen finns mer lättillgänglig för dig som är sugen på att smaka på den.

Den säljs i en 33 cl glasflaska och vi rekommenderar att du dricker den kyld i ett stort glas med massor av is.

Nu passar jag på att önska er alla en riktigt trevlig helg!

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2015-12-03
  • VD-ord

Kvalitet framför kvantitet

För några år sedan tog vi ett beslut om att sluta vara en mängdproducent av julmust och bara koncentrera oss på kvalitetsmust. Självfallet var det vår Zeunerts Julmust som vi la all vår kraft på. Faktum är att år efter år ökar dess försäljning och det beror helt enkelt på att den är riktigt, riktigt god. Nu när vi dessutom levererar den i en specialdesignad flaska så höjs premiumkänslan ytterligare.

Jag är glad att ledningsgruppen en gång tog beslutet att satsa på kvalitet istället för kvantitet.

Hoppas ni alla får en riktigt trevlig helg!

VECKANS DRYCKESTIPS

Den här veckan kan jag helt enkelt tipsa er om att köpa hem några Zeunerts Julmust. Smakar lika gott till adventsfika som till glöggmingel.

I år tappas den alltså på den här specialdesignade flaskan men går fortfarande att köpas i 6-pack.

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Nyheter på Systembolaget
  • 2015-12-01
  • Nyheter

Nyheter på Systembolaget

Från och med idag finns vår Kopparberg Strawberry&Lime 4,5% på Systembolagets hylla i ca 80 butiker runt om i landet.

Även 1857 har tagit sig in, men än så länge bara i beställningssortimentet.

Sedan två veckor tillbaka finns också Kopparberg Frozen Fruit Cider med smak av Mixed Fruit.

  • 2015-11-26
  • VD-ord

En nystart av "bloggen"

Nu var det dags att ta nya tag med VD-ordet som tyvärr haft ett uppehåll på några månader. Det är faktiskt första gången det haft ett längre uppehåll sedan jag började med det 1997. Det beror inte på att jag inte haft något att skriva om, utan att vi helt enkelt gjort om vår hemsida och valt att vänta tills vi kunde köra på för fullt igen.

Att jag redan 1997 startade med att ge ut ett VD-ord varje vecka innebär faktiskt att jag var en av de första ”bloggarna” på den här sidan jordklotet. Men nu har jag fått konkurrens då folk idag konstant delar allt med alla.

Självfallet omsätter vi idag mycket mer än då jag började men jag tror och hoppas att vi trots det fortfarande har kvar samma tänk. Så här kommer jag att beröra dels vad som händer hos oss men även övrigt i branschen, från alkoholskatter till utveckling av nya produkter. Just det senare, alltså utveckling av produkter, har vi varit oerhört bra på sedan vi köpte bryggeriet 1994.

Det är inte många som skapat så mycket inom dryckesbranschen och då framförallt inom produktsegmentet cider. Här har vi skapat mycket och då även hjälpt andra i Sverige och runtom i världen. Vi skapade ett helt nytt segment. Från början pratade man om öl och vin, numera pratar man om öl, vin och cider.

Jag kommer även ta upp lite anekdoter från förr, men inte stanna kvar i det som hänt för länge utan alltid se framåt. Just idag passar det bra att ta upp en liten rolig grej då jag precis nämnt hur vi skapade ett helt nytt segment med vår cider och jag samtidigt sitter med ett gammalt pressmeddelande i handen. Det är inget som vi själva skickat ut utan det är faktiskt ett från dåvarande Pripps, från tiden innan de var ägda av Carlsberg. Ibland blir man oerhört stolt när någon försöker härma våra idéer och det här är ett sådant exempel.

19 mars 1999 skriver Pripps att de ska lansera en starkcider och nämner i sitt utskick att det ska bli en stark utmanare till Kopparberg Cider som har dominerat marknaden och har en marknadsandel på 60%. Jag minns hur stolt jag var när jag läste detta, då det marknadsledande bryggeriet tar upp lilla Kopparberg i sitt pressmeddelande.

Slutsatsen är helt klar. Hade det inte varit för oss så hade inte Pripps och sedermera Carlsberg haft någon cider.

Nu vill jag önska er alla en riktigt trevlig helg!


Veckans dryckestips

Ta sommaren till vintern! På Systembolaget finns Kopparberg Frozen Fruit Cider. Den finns i tre smaker: Jordgubb & Lime, Fläder & Lime och nu även Mixed Fruit. Lägg den i frysen ett par timmar. Häll upp i ett glas och avnjut med sked eller sugrör. Det går givetvis även bra att bara klippa upp toppen och stoppa i ett sugrör om du vill undvika disk.

Frozen-Fruit-Cider-Sorbet

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Delårsrapport Q3
  • 2015-11-26
  • Nyheter

Delårsrapport Q3

Idag har Delårsrapport Q3 släppts från Kopparbergs Bryggeri AB.

Rapporten kan du läsa här.

Den nya energianläggningen
  • 2015-11-08
  • Nyheter

Den nya energianläggningen

En ny energianläggning byggs just nu på bryggeriet i Kopparberg. Investeringen på 50 miljoner kronor ska minska både energiförbrukning och utsläpp av växthusgaser. Byggnaden blir 500 kvadratmeter stor och kommer bestå av en ny fastbränslepanna för pelletsledning, en ny kylanläggning och en ny tryckluftscentral.

I april beräknas den nya energicentralen sättas i drift och då ska energieffektiviseringen minska företagets energibehov med 20 %. Investeringen gör att Kopparbergs Bryggeri kommer att minska sitt beräknade utsläpp av växthusgaser från fossila bränslen med 97 procent eller 3000 ton per år. Cirka 2000 ton pellets beräknas gå åt per år i den nya anläggningen. För att få så låg miljöpåverkan som möjligt är bolagets ambition att köpa pellets från aktörer som finns i närområdet.

– Vi gör ett helhetsgrepp i den här satsningen. Vi har sett över alla våra produktionslokaler och tittat hur vi bättre kan ta tillvara spillenergi som vi producerar, vi energieffektiviserar hela produktionsanläggningen och vi gör en nyinvestering med vår mediacentral

Rickhard Voigt, platschef på Kopparbergs Bryggeri.

2015_11_energianlaggning_ror

Föregående Nästa