Bryggeriet

Nyheter

De senaste nyheterna direkt från Kopparberg.

  • 2015-05-26
  • Pressreleaser

Kommuniké 2015

Kommuniké från Årsstämma 2015.

Kommuniké som pdf

  • 2015-04-22
  • Pressreleaser

Kallelse till årsstämma

Aktieägarna i Kopparbergs Bryggeri AB kallas härmed till årsstämma, tisdagen den 26 maj 2015 i Kopparberg, Klotenvägen 1. Inregistrering till årsstämman börjar kl. 13.00. Årsstämman hålles kl. 13.30. Direkt efter årsstämman sker en rundvandring i bryggeriet.

Kallelse som pdf

  • 2015-01-15
  • VD-ord

En resa till Sverige

Om vi ska kunna fortsätta utvecklas i samma takt och fokusera rätt är det viktigt att våra internationella samarbetspartners har förståelse för oss och vårt tänk. För att på bästa sätt få fram hur våra produkter är gjorda och för att lära sig magin bakom vår cider har vi börjat ha utbildning för dem i Sverige.

Att Sverige är ett populärt land att åka till har vi snabbt märkt.

Första gänget som kom hit var vår personal från England. De var 35 stycken som fick besöka bryggeriet, uppleva de svenska fjällen på ett av våra egna ställen och framförallt lära sig mer om produkterna.

Något som de som inte varit här tidigare sa var att de blev överraskade av hur trevliga svenskarna var och vilket fint land Sverige är.  Så året har verkligen börjat bra!

En trevlig helg till er alla!

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2014-12-18
  • VD-ord

God Jul och Gott Nytt År

Jag vill även tacka er alla för 2014 som har varit ett mycket bra år.

Nu ser fram emot ett fantastiskt 2015.

Trevlig helg!

/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2014-12-04
  • VD-ord

Årets klockutdelning

Vi har alltid en första klockutdelning när man jobbat tio år och därefter vart femte år.

I år var det första gången som vi skulle dela ut 20-års klockor. Självfallet hölls denna högtidsstund på Bångbro Herrgård i Kopparberg.

Jag känner mig oerhört stolt och glad då i stort sett samtliga som vi anställde för 20 år sedan är kvar än idag.

Som det känns tror jag inte det finns någon bättre personal än den vi själva har och jag kan lova att den glädje jag kände då jag delade ut klockorna gjorde att det kändes som om jag redan fått årets julklapp.

 

Trevlig helg!

Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2014-11-13
  • VD-ord

Zeunerts Julmust

När vi köpte Zeunerts Bryggeri i början av 2000-talet hade de redan då en väldigt bra julmust som skilde sig från de andra. Den lagrades och hade därför en mustigare smak, en något ”vuxnare.

Vi sålde själva vid den här tidpunkten stora volymer av vår ”läskmust”. Den hade en helt annan smak än Zeunerts Must, som var den enda på marknaden av sin typ. Därför valde vi att ta bort vår klassiska must och satsade enbart på Zeunerts, då den tillför marknaden mycket mer. Från början såldes den mest uppe i Norrland, men snabbt spridit sig längre söderut. Genom sin unika smak har den blivit väldigt populär och en testvinnare i flertal smaktester. Folk har till och med startat en Facebooksida där de tipsar varandra om var den finns att få tag på.

Så sent som i förra veckan var jag i en ICA-butik där föreståndaren dök på mig och talade om att musten var lika bra som vanligt och hur efterlängtad den var, för som han sa: ”Det är den enda riktiga musten.”

Så jag kan varmt rekommendera er alla att prova den!

Trevlig helg!

/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2014-11-07
  • VD-ord

Kopparbergs Svagdricka

Jag har förstått att många är intresserade av att läsa det, för då jag inte skriver något är det många som hör av sig och frågar efter det. Jag lovar att försöka bättra mig!

Att vi fokuserar på cider över hela världen är väl ingen nyhet och inte heller att vi även kommer att fortsätta göra så. Sedan vet säkert även de flesta att andra produkter med stor fokusering är våra öl med Sofiero, Zeunerts, Höga Kusten och Fagerhult i spetsen.

En produkt som däremot är lite bortglömd är vår Svagdricka som vi säljer en stor volym av. Svagdrickan har vi haft på den svenska marknaden sedan 1994 och den har alltid tillverkats enligt samma recept.

Många har kanske gått i tron att det bara är den äldre generationen som dricker den, men den volym som vi säljer visar att det är fel. Många köper den för att blanda sin egen favoritglögg, medan andra dricker den som den är.

Om ni inte har testat den innan så passa på att smaka den som den är för dess fräscha smak eller köp hem och sätt er egen glögg.

Trevlig helg!

Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2014-10-24
  • VD-ord

SIAL-mässan

Ändamålet med resan var självklart inte bara själva mässan, utan jag passade även på att ha en hel del internationella möten. Dels för att de var på plats, men även för att det är en mycket bra plats för möten.

SIAL är en av de största mat- och dryckesmässorna i Europa. Den turas om att arrangeras vartannat år med ANUGA i Köln.

Det som slog mig när jag kom dit var hur mycket försämrat det blivit allmänt på dryck kontra mat. Senast jag var där var väl ett tiotal år sedan och då var de riktigt bra på dryck, nu var det långt ifrån vad jag förväntade mig. Det kan bero på att för 10-15 år sedan fanns det fler bryggerier och ciderier, dessa har numera blivit uppköpta av större aktörer. Tyvärr får man nog vänja sig vid att det kommer att vara på denna nivå.

De som besökte mässan för matdelen däremot måste ha jublat, för där fanns det hur många utställare som helst och när jag pratade med dem så var de jättenöjda med mässan.

Trevlig helg!

Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2014-10-16
  • VD-ord

Kopparberg i Spanien

Vi har sammanfattat och året och dess utfall hittills, men framför allt har vi diskuterat framtiden. Vår försäljning är uppdelad i olika områden så som Barcelona, Alicante, Mallorca och Malaga, men även Andorra, Gibraltar och Portugal styrs från vårt spanska bolag.

Då vi varit med här länge så är det självfallet oerhört inspirerande att se hur vårt varumärke blivit allt starkare.

Framförallt de kunder som vi haft över tio år ser att de får allt fler kunder i takt med att varumärket stärks och därmed även försäljningen.

När man kommer till något av dessa områden som turist från Sverige, Finland, England (eller var det än må vara) så pratas det väldigt mycket om Kopparberg från Sverige och det görs det framförallt för att vår cider finns i stort sett på alla populära platser. Den finns på fat, flaska eller burk. Detta hade självklart inte gått utan en fantastisk och hängiven personal, som alla brinner för sin uppgift.

Trevlig helg!

Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2014-10-09
  • VD-ord

Vår innovation

Den här gången var det en av våra utländska kunder som kom till oss för att få lite inspiration och för att diskutera framtidsmöjligheter samt produktidéer. Det är alltid lika utvecklande för oss att sitta ner med våra kunder. Det ger oss en möjlighet att på bästa sätt förstå deras behov. Självklart är det väldigt viktigt för att vi ska kunna utveckla våra produkter, men även för att vi inte ska tappa tron på vår innovationsförmåga. Vi har alltid legat i framkant av utvecklingen och det skall vi fortsätta att göra.

Vi är kända för att jobba nära våra kunder, vilket är viktigt för oss och ger oss en kick. Även kunderna uppskattar ett nära samarbete med oss, då vi tillsammans kan ta fram och utveckla produkter och smaker de inte trodde fanns. Ett bra exempel på detta är vår Mixed Fruit cider. Där hade vi smaken men utvecklade sedan den och förpackningen i nära samarbete med en av våra kunder. Idag är det en av våra mest sålda produkter. Så utveckling och innovation är inte alltid att man måste komma på en ny produkt, utan att göra den bättre och bättre.

 

Trevlig helg!

Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Föregående Nästa