Bryggeriet

VD-ord

  • 2013-04-04
  • VD-ord

Nya smaker inom ciderfamiljen.

De flesta länder i världen har äpple- eller päroncider som bas, vilken sedan är smaksatt med t.ex. någon eller några av våra skandinaviska bär. Ta som exempel en smak vi lanserat i England, äppelcider med smak av hjortron. Volymmässigt går den självklart inte förbi våra traditionella smaker, men vi får in mängder av kommentarer och mycket beröm för den. Detta skapar ett intresse för segmentet. Vilket också är meningen.

Vi kommer att fortsätta växa inom ciderfamiljen. Inte så att vi får hur mycket olika smaker som helst, men med hjälp av bassmakerna kommer vi att kunna utveckla och erbjuda något som ”ingen tänkt på tidigare”.

Detta tror jag kommer att leda till att cidern kommer att ta stora volymandelar av vinindustrin. För vårt mål är inte att ta marknadsandelar av våra konkurrenter, utan att bredda ciderintresset och då kommer ni att se att fler och fler konsumeter kommer till ciderfamiljen.

Så om ni är ute i världen och reser, bli inte förvånade om ni ser vårt varumärke men en smak som ni inte känner igen tidigare. Varje produkt är nämligen noggrant anpassad att passa just sin marknad.

Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2013-03-28
  • VD-ord

Glad Påsk.

Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2013-03-21
  • VD-ord

Påsköl.

Faktum är att alla de som efterfrågar ett påsköl från oss faktiskt har rätt, det är nog dags.

Själva volymen på påsköl har alltid varit väldigt liten i Sverige, men i många andra länder säljer det med framgång, så den borde vara större. Så vi får väl se vad vi kan hitta på i framtiden. För att vi kan brygga påsköl, det råder det ingen tvekan om.

Jag har för övrigt precis läst om att danskarna planerar att sänka ölskatten för att minska införseln av öl från Tyskland till Danmark. Det skall bli intressant att se hur den svenska regeringen följer upp detta.

Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2013-03-14
  • VD-ord

Wolfgang Pils.

Utan hans vetskap har vi valt att lansera detta öl under hans namn. Ölet i fråga är Wolfgang Pils och ölet bryggs på precis det sätt han värnar om. På gammalt hederligt sätt i kopparpannor för att därefter jäsa i öppna jäskar till en perfekt mognad.

Jag passade på då jag hade den internationella ciderorganisationen AICV här. Till själva huvudmiddagen dukade vi upp med specialdesignade Wolfgang Pilsglas och vår nya Wolfgang Pils fanns upptappad både på fat och i flaska. Ni kan säkert föreställa er hans min, en blandning av förvåning och glädje, då han gick in i den stora salen och fick se sitt eget öl och senare fick höra en efter en berömma hur gott det var. Vilken känsla!

Självfallet hoppas jag att ni alla får tillfället att smaka det här fantastiskt goda ölet. I månadsskiftet mars/april börjar vi lansera det på restaurang. Både på fat och på flaska. Ni kommer garanterat känna vilket hårt arbete som ligger bakom det.

Trevlig helg!
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2013-03-07
  • VD-ord

Internationella ciderorganisationen AICV i Göteborg.

Vi har nämligen haft styrelsemöte i den internationella ciderorganisationen AICV. En organisation med medlemmar över hela världen och den här gången hade Göteborg äran att ha mötet.

Faktum är att det händer väldigt mycket med cider i världen. Nya marknader tillkommer, volymerna sticker iväg och nya smaker dyker upp. Därför är det bra att ha en stark organisation, som kan se till att vi får ett gemensamt regelverk vad det gäller cider.

Självfallet var det extra roligt att få visa upp Göteborg, som är en fantastisk stad.  Många av deltagarna hade förståeligt nog inte varit här tidigare, men kommer garanterat tillbaka.

Trevlig helg!
/Pete Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2013-02-27
  • VD-ord

Ernst & Young Entrepreneur Of The Year.

Ni hittar den på nedanstående länk och där kan ni lyssna lite på mina tankar, men framförallt titta på fina bilder från bryggeriet i Kopparberg. För det är ett fantastiskt bryggeri.

Se filmen genom att klicka på länken:

http://player.vimeo.com/video/60246884

Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2013-02-21
  • VD-ord

Höga Kusten.

Om det är det norrländska vattnet eller de öppna jäskaren det beror på låter jag vara osagt, men något som jag med all säkerhet vet är att det uppskattas av många. Det är ju faktiskt Systembolagets mest sålda specialöl.

Häromdagen fick jag ett mail ifrån ett gäng som suttit på en pub och druckit Höga Kusten på fat och de var alldeles överväldigade. Och jag förstår dem… för om ni får chansen, prova Höga Kusten på en pub och jag garanterar en angenäm upplevelse för smaklökarna.

Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2013-02-14
  • VD-ord

Årets entreprenör.

Jag har inte hunnit vara med på delfinalerna där vi valts ut. Till exempel när delfinalen i Örebro, där jag gick vidare ifrån, gick av stapeln då var jag iväg på ett möte med den internationella ciderföreningen, i vilken jag sitter som ordförande.

Jag visste att det skulle vara mycket folk på tillställningen och att den skulle hålla i Stockholm, men så mycket mer hade jag inte hunnit sätta mig in i. Men att det skulle vara så mycket folk hade jag inte kunnat tro och framförallt att det att det skulle bli väldigt mycket intervjuer hade jag missat. Därav att man blev väldigt spontan i dessa intervjuer.

Men den känsla, när jag efter några timmar i ett fullsatt statshus med en stämning som under Nobelmiddagen, under själva huvudmiddagen i Blå Hallen fick gå upp inför 750 personer för att ta emot priset, det går inte riktigt att beskriva, utan det liknade mer något som jag tidigare bara sett på tv. Känslan är obeskrivlig, men jag hoppas att ni alla får uppleva den någon gång.

Och dem som jag skall tacka för att jag fick vara där är alla medarbetare, för utan dem hade jag aldrig nått dit. Så man kan lugnt säga att det här var resultatet av ett oerhört bra teamwork.

Lite kuriosa i sammanhanget är att jag faktiskt även denna gång var dubbelbokad, så en av våra största distributörer på exportmarknaden fick snällt följa med under hela tillställningen och gladare distributör har jag då aldrig sett. Han talade om för mig att det var det intressantaste och mest omtumlande mötet han någonsin varit på.

Kanske det är just det här som kännetecknar Kopparbergs, att vad som än händer så tänker vi i första hand på våra kunder.

Ni som är intresserade av att se ett litet axplock från tillställningen kan klicka på länken nedan.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/peter-bronsman-blev-entrepreneur-of-the-year_7898434.svd



Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

 

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2013-01-31
  • VD-ord

Systembolagets försäljningsstatistik 2012.

Börjar man med ciderförsäljningen så är vi ohotade med vår Kopparberg Päroncider 7,0 %, som extra krydda är vår Naked Apple nummer ett inom det torra segmentet.

När man sedan tittar på öl så är Sofiero Original för tionde året i rad det överlägset mest sålda ölet.

På tionde plats hittar man vår Sofiero Guld 7,5 % och på en femtonde plats Fagerhult.

Det betyder att vi har tre öl inom femton i topp och det måste man vara stolt över. För man skall komma ihåg att vi har minst varumärken, av de stora bryggerierna, inne på Systembolaget. Det här gör en på väldigt bra humör, för de produkter vi lanserar är väldigt omtyckta av konsumenterna.

Så att vi kan brygga och jäsa på våra bryggerier råder det ingen tvekan om!

Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2013-01-24
  • VD-ord

Denna vecka har jag varit uppe på bryggeriet i Kopparberg.

Jag har räknat ut att jag åkt sträckan mer än 1000 gånger, så visst kan man tycka att man borde bli trött på alla de timmar man tillbringat i bilen. Visst har jag tillbringat en del av den tiden i telefon, men mest har jag faktiskt tänkt. Jag har då även insett att varje gång man lämnar ett möte, inte då bara på bryggeriet, utan vilket som helst, då skall man sammanfatta det för sig själv efteråt och tänka till, för det utvecklar. Så mina resor till och från bryggeriet har nog utvecklat bryggeriet mer än varit jobbiga för mig.

Vi har fått väldigt mycket beröm för vår nya 33 cl Sofiero petflaska, som vi har på Systembolaget. Det roliga är att folk som först ser den tror att det är en glasflaska. De när nämligen supermodern både vad det gäller design som kvalitet.

Den har redan börjat sälja riktigt bra, så att folk gillar den råder det ingen tvekan om. För att idén med att sälja alkoholprodukter i petflaska skall fungera, så är det nämligen viktigt att hela imagen visar att det är just en alkoholprodukt. Vi vill inte göra som många andra före oss gjort. De har helt enkelt tagit en läsk petflaska och fyllt med sin produkt.

Ni som inte sett Sofiero 33 cl pet, tycker jag skall ta sig en tur till Systembolaget, för bara flaskan är värd ett besök.

Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Föregående Nästa