Ett välmående segment gynnar oss

Jag har skrivit VD-ord varje vecka i snart 20 år och många gånger har jag tänkt sluta, då tiden tyvärr inte alltid räcker till. Varje gång jag gjort ett uppehåll har det dock rasat in mail från upprörda människor som vill ha koll på vad som händer inom bryggeriindustrin. Inte just hos oss, utan branschen i helhet.

Det är faktiskt lite roligt att idag finns det mängder av bloggare, men jag var nog faktiskt en av de första i Sverige.

Under sommaren har det varit väldigt varmt, såväl som i Sverige som i resten av Europa. Bryggeriet är därför välmående.  Även förra sommaren var fin och varma somrar får det gärna bli även i framtiden. Ett produktsegment som ökar när det blir varmt är cider. Det finns inget som passar bättre att avnjuta i värmen än en iskall cider i ett glas fyllt med massor av is. Självfallet vill jag att alla ska dricka vår cider, men när själva segmentet går upp säljer ju även vi mer. Jag gillar konkurrens, det får oss att sträva framåt och utveckla oss.

Vår personal på bryggeriet har gjort ett fantastiskt arbete under sommaren, med väldigt små restningar.  Något man alltid får, men som vi självklart arbetar stenhårt med att komma ifrån helt.

Redan nu har vi kommit långt i planeringsarbetet vad det gäller vår Zeunerts Julmust. Jag tror och hoppas att den i år kommer öka i volym. Detta då vi fått mycket positiva respons från kunder under de senaste åren och alla har de varit överens att Zeunerts Julmust helt enkelt är den godaste musten.

Trevlig helg!

Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman