Utländskt besök.

Jag visade dem bland annat några större Systembolag i Stockholmstrakten.

Det intressanta var att då vi gick in på Systembolaget, så trodde de att det var en vinbutik vi skulle besöka. Det är faktiskt något som jag själv inte tänkt på tidigare, men man blir väl lätt hemma blind, för när man går in på Systembolagen så är det första man möts av väldigt vin influerat.

Ölet står längst in i butiken. Desto roligare var det dock då vi kom fram till öl- och cideravdelningen och jag hade med mig lite försäljningsstatistik. Stolt kunde jag presentera hur bra våra produkter säljer.

Om man tittar på den senaste statistiken så har vi ökat mot föregående år på både öl och cider.

På öl sidan är Sofiero Original ohotad etta och Sofiero Guld det 9:e bäst sålda ölet. Det som är extra intressant är vår Fagerhult, som ligger på en snygg 33 cl guldburk. Den har lagt sig på en 14:e plats bland de mest sålda ölen och har därmed passerat många av de mer kända ölen.

Våra varumärken säljer väldigt bra, trots att de är få medan våra konkurrenter har betydligt fler sorter som skall skrapa ihop litrarna.

Det är först när man står där på ölavdelningen som man förstår hur stort det är att sälja sådana volymer som ”lilla” Kopparbergs.

När man kommer till cideravdelningen är läget det samma. Även här har vi få varumärken, men de säljer mycket bra. Så man kan inte vara annat än stolt, då folk väljer våra varumärken. Så att vår personal gör ett väldigt bra jobb råder det inget tvivel om.

Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman