Välkommen tillbaka.

Det har i stort sett kommit ut varje vecka sedan 1997 och tanken var att beröra det som hände inom bryggerierna. Ibland små och ibland lite större händelser. Det här har vi hållit fast vid sedan dess och anledningen till att jag ibland inte skriver så mycket är helt enkelt den att det inte har hänt så mycket.

En sak som de flesta är intresserade av är dryckestrender. Cider är en dryck som utvecklats mycket under åren och vi vill vara bäst på cider. Det var därför vi för femton år sedan skapade vår cider, och med det startskottet för vår tids ciderhistoria.  I alla år har vi haft en svart etikett och en lite sötare cider. Trenden med söt cider kommer nog att hålla i sig, men för att volymen i framförallt de skandinaviska länderna ska bestå, behövs det även komma in lite torrare varianter såsom vår Naked Apple. Så ökningen inom cider kommer att komma, men det på medium-dry segmentet.

Vad det gäller öl så är trenden glasklar för tillfället. Det skall vara special brygder och special smaker. Det är den trend som vi sett mycket tydligt i USA under de senast åren. Handcraft bryggerierna växer så det knakar och alla har en egen touch på ölen.

Populärt på krogarna i Sverige just nu är IPA (India Pale Ale). Det är faktiskt ganska intressant att IPA kan bli ett trend öl i Sverige, när det skapades för hundra år sedan i England. IPA: n skapades helt enkelt för att engelsmännen ville exportera sin ale till Indien. På den tiden var en ale lättdrucken och med en alkoholhalt runt 4 %. Det tog givetvis en väldigt lång tid innan ölet nådde Indien och det skulle hinna bli förstört på båten. Därför bestämde man sig för att höja alkoholhalten och att ha i mer humle, så att smaken bevarades och hållbarheten förlängdes. Nu har det alltså blivit ett trend öl och det är just det som är tjusningen med den här branschen, man vet aldrig vad som kommer härnäst…

Det räcker att man går ut på krogen och Systembolagen, där har det skett en stor förändring vad det gäller ölsmaker, sett till för några år sedan.

Trevlig helg!
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman