Delårsrapport för Q2 2016

Idag släpptes vår delårsrapport för Q2 2016.

  • Resultatet efter finansiella poster 139,2 Mkr (108,5 Mkr)
  • Nettoomsättning exklusive dryckesskatt 937,6 Mkr (918,8 Mkr)
  • Fortsatta exportframgångar

VD:s kommentar

Koncernens nettoomsättning uppgick under första halvåret 2016 till 937,6 Mkr (fg år 918,8 Mkr).

Periodens resultat är det bästa någonsin och är ett resultat av fortsatt fokusering på våra starka varumärken. På exporten har vi fokuserat på Kopparbergs Cider med smakerna Kopparberg Päroncider, Strawberry/Lime, Elderflower/Lime och Mixed Fruit samt att utveckla dessa med fler förpackningstyper.

På den brittiska marknaden är Kopparberg Cider det mest sålda varumärket inom premiumsegmentet.

Under perioden har vi lanserat Kopparberg Fruit Lager som är ett uppfriskande lageröl smaksatt med citron och lime. Lansering har skett på de brittiska öarna, samt ett antal utvalda marknader, och den har mottagits mycket väl av konsumenterna.

På den svenska marknaden har vi fortsatt fokusera på Kopparberg Cider, Sofiero samt inom Craft Beersegmentet vårt specialöl Höga Kusten. På vår viktigaste marknad, de brittiska öarna har britterna valt att inom en framtid lämna EU (Brexit), vad detta kommer innebära för oss är det dock för tidigt att säga.

Resultatet efter finansiella poster uppgick under perioden till 139,2 Mkr (108,5 Mkr). Förbättringen beror i huvudsak på en bättre produktmix. Än är det för tidigt att säga hur årets resultat kommer att bli då valutakursutvecklingen samt vädret är stora osäkerhetsfaktorer.

Peter Bronsman Verkställande direktör

Läs hela rapporten här.