Lite sommarläsning

Här kommer lite sommarläsning och mycket av det är taget ur den presentation jag höll på årsstämman den 21 maj uppe på bryggeriet i Kopparberg.

Jag vill även passa på att tacka alla er som tog er tid att komma. De senaste åren har vi vid varje stämma haft över 100 personer som närvarat och det är oerhört givande att ha så många aktieägare som bryr sig om oss och vårt bryggeri. Jag har valt ut några bilder inför sommaren som jag tror kan intressera de flesta av er. Det är allt från produkter till försäljningsstatistik.

I början av året lanserade vi Balans på den brittiska marknaden och det är en dryckeskategori som är hämtad ifrån USA där den skördat stora framgångar. Vi valde att lansera produkten under vårt eget varumärke på de brittiska öarna då vi tror att en produkt med så få kalorier som möjligt men ändå med en fruktsmak ligger rätt i tiden. Då vi är först i Europa med en produkt inom denna kategori är vi fullt medvetna om att det kommer att ta tid för konsumenterna att hitta produkten.

Att Kopparbergs går in i ginsegmentet är för oss en självklarhet nu när frukten har kommit in i ”Ginfamiljen” genom försäljningssuccén Pink Gin. Först ut är de brittiska öarna. Mottagandet på marknaden har varit bra och i slutet av året kommer vi ha svaret på hur konsumenterna tog emot denna produkt.

Lightfamiljen har funnits på marknaden i flera år nu med smaker som Cranberry, Rasperry och Summer Fruits. Vi har alltjämt fortsatt att bredda segmentet och vår senaste lansering är Passionfruit Light.

Vår Sofiero Original har varit en försäljningssuccé sedan lanseringen 2003 och står sig fortfarande bra i topplistorna. Att den behållit en topplacering under så lång tid är inget annat än ett tecken på att konsumenterna uppskattar smaken. För oss var det då självklart att även lansera en helt alkoholfri Sofiero (0,0%) och i mitt tycke är det den klart godaste alkoholfria ölen jag smakat.

Vi har under många år även haft ett bra alkoholfritt ciderutbud på de brittiska öarna och dess försäljning har ökat mycket de senaste åren, vilket är förståeligt då smaken är helt fantastisk. Nu har vi fyra smaker på marknaden.

Kopparberg Cider – Jag behöver nog inte förklara hur stolt jag är över att flaskan ni ser på bild är en av de mest sålda varumärkena i världen.

Jag blir klart rörd och stolt då jag ser denna statistik som visar försäljning Off-Trade för all öl och cider på den brittiska marknaden och Kopparberg där är det sjätte mest sålda varumärket. Det finns bara ett ord för det: Fantastiskt!

Här ser ni statistiken för all vin, sprit, cider och öl på Off-Trade. Kopparberg Cider är det 13:e mest sålda varumärket och om den förra bilden var fantastisk är denna snudd på mirakulös.

Så tack alla ni som hjälpt oss att göra detta möjligt!

Självfallet hoppas jag nu på en varm och solig sommar på våra marknader runtom i världen och att vår personal och alla våra samarbetspartners, leverantörer och kunder får en helt fantastisk sommar.

/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman