Nya smaker inom ciderfamiljen.

De flesta länder i världen har äpple- eller päroncider som bas, vilken sedan är smaksatt med t.ex. någon eller några av våra skandinaviska bär. Ta som exempel en smak vi lanserat i England, äppelcider med smak av hjortron. Volymmässigt går den självklart inte förbi våra traditionella smaker, men vi får in mängder av kommentarer och mycket beröm för den. Detta skapar ett intresse för segmentet. Vilket också är meningen.

Vi kommer att fortsätta växa inom ciderfamiljen. Inte så att vi får hur mycket olika smaker som helst, men med hjälp av bassmakerna kommer vi att kunna utveckla och erbjuda något som ”ingen tänkt på tidigare”.

Detta tror jag kommer att leda till att cidern kommer att ta stora volymandelar av vinindustrin. För vårt mål är inte att ta marknadsandelar av våra konkurrenter, utan att bredda ciderintresset och då kommer ni att se att fler och fler konsumeter kommer till ciderfamiljen.

Så om ni är ute i världen och reser, bli inte förvånade om ni ser vårt varumärke men en smak som ni inte känner igen tidigare. Varje produkt är nämligen noggrant anpassad att passa just sin marknad.

Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman