Så sålde vi Kopparberg utanför Sverige

Vi får mycket frågor om hur vi gjorde i början för att kunna lansera ett då helt okänt varumärke utomlands.

Jag ska därför på ett enkelt vis försöka berätta hur vi gjorde när vi tog vår Kopparberg Cider utanför Sveriges gränser i mitten av 90-talet.

Det vi visste då var att vi hade en produkt med ett bra namn och en riktigt bra smak, tyvärr visste jag även att vi inte hade några pengar. Så namn, smak och fattig var de tre komponenterna då vi skulle lansera vår cider utomlands.

Smaken och kvalitén visste vi sedan förr att konsumenterna tyckte om, så jag hade känslan att om vi bara fick folk att våga prova och smaka vår produkt då skulle det här växa sig allt starkare.

På den här tiden, alltså i mitten av 90-talet, då var det mycket mer charter på semestrarna. Folk bokade sin vecka och åkte till sin destination. Det var inte alls samma flexibilitet och äventyrslystenhet som finns bland folk idag och inte samma bredd av utbud hos researrangörerna.

Vi kartlade vart de svenska semesterresorna gick samt var och på vilka hotell på resemålen de bodde.

På den tiden var det främst Spanien inklusive Kanarieöarna och Grekland som lockade. Vi gick helt enkelt in på resebyråerna, tog deras kataloger och frågade efter de populäraste hotellen.

Därefter flög vi ner med vår säljstyrka, knackade på och sålde in våra produkter där vi visste att svenskarna bodde. Många av dem kände till vår cider sedan förr, då vi redan haft en fin framgång på det svenska Systembolaget, andra smakade den för första gången. Försäljningen ökade hela tiden, dock i en liten omfattning men glädjande nog ökade även försäljningen på hemmaplan då vi blivit allt mer kända bland resenärerna. Det blev en ”snackis” bland de svenska turisterna i Playa de Inglés på Gran Canaria, Magaluf på Mallorca och grekiska Rhodos att svensk cider säljs ”över hela världen”, fast vi i självaverket sålde där svenskarna fanns.

Vi måste komma ihåg att det här var snart 20 år sedan och e-mailen fanns knappt, utan vår bästa vän var faxmaskinen. Därför fick vi en hel del fax från de svenskar som tyckte att det var fantastiskt att de kunde hitta sin favoritdryck på allt fler hotell, framförallt i Spanien och Grekland. Men det var ju inte bara svenskar som åkte på chartersemester till dessa ställen, så nu hade även engelsmännen fått upp ögonen för vår dryck. Vi började därför även få allt fler från de brittiska öarna om varför denna produkt inte fanns där. Så man kan säga att vi tack vare Spanien och Grekland skapade en efterfrågan som gjorde att vi kom in på den brittiska marknaden.

Så summa summarum:

Med en riktigt bra smak och ett jäkla kraftigt engagemang samt ett stort antal slitna skor fick vi Mallorca, Kanarieöarna och den grekiska övärlden att lägga grunden till idag en av världens populäraste cidersorter.

Den perfekta spaniensemestern – Kopparberg på fat och havsutsikt

 

Veckans dryckestips

Vårt senaste tillskott i ciderfamiljen är Kopparberg Raspberry Smooth som idag säljs i Sverige och Storbritannien. Det är en cider med mindre kolsyra och en liten skumkrona. Än finns det bara på fat.

Kort kan jag även beskriva den som en smakbomb av hallon - alltså riktigt god.

Peter Bronsman