Bryggeriet

VD-ord

  • 2014-10-16
  • VD-ord

Kopparberg i Spanien

Vi har sammanfattat och året och dess utfall hittills, men framför allt har vi diskuterat framtiden. Vår försäljning är uppdelad i olika områden så som Barcelona, Alicante, Mallorca och Malaga, men även Andorra, Gibraltar och Portugal styrs från vårt spanska bolag.

Då vi varit med här länge så är det självfallet oerhört inspirerande att se hur vårt varumärke blivit allt starkare.

Framförallt de kunder som vi haft över tio år ser att de får allt fler kunder i takt med att varumärket stärks och därmed även försäljningen.

När man kommer till något av dessa områden som turist från Sverige, Finland, England (eller var det än må vara) så pratas det väldigt mycket om Kopparberg från Sverige och det görs det framförallt för att vår cider finns i stort sett på alla populära platser. Den finns på fat, flaska eller burk. Detta hade självklart inte gått utan en fantastisk och hängiven personal, som alla brinner för sin uppgift.

Trevlig helg!

Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2014-10-09
  • VD-ord

Vår innovation

Den här gången var det en av våra utländska kunder som kom till oss för att få lite inspiration och för att diskutera framtidsmöjligheter samt produktidéer. Det är alltid lika utvecklande för oss att sitta ner med våra kunder. Det ger oss en möjlighet att på bästa sätt förstå deras behov. Självklart är det väldigt viktigt för att vi ska kunna utveckla våra produkter, men även för att vi inte ska tappa tron på vår innovationsförmåga. Vi har alltid legat i framkant av utvecklingen och det skall vi fortsätta att göra.

Vi är kända för att jobba nära våra kunder, vilket är viktigt för oss och ger oss en kick. Även kunderna uppskattar ett nära samarbete med oss, då vi tillsammans kan ta fram och utveckla produkter och smaker de inte trodde fanns. Ett bra exempel på detta är vår Mixed Fruit cider. Där hade vi smaken men utvecklade sedan den och förpackningen i nära samarbete med en av våra kunder. Idag är det en av våra mest sålda produkter. Så utveckling och innovation är inte alltid att man måste komma på en ny produkt, utan att göra den bättre och bättre.

 

Trevlig helg!

Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2014-09-25
  • VD-ord

Kopparberg i Grekland

Huvudanledningen var självklart att träffa vår distributör för att diskutera och sammanställa den gångna säsongen.

Vår marknad har hittills uteslutande bestått av de grekiska öarna, där vi funnits under många år med vår cider. Den grekiska övärlden är en av våra första exportmarknader och ligger mig självfallet varmt om hjärtat. Ännu bättre känns det då vi summerar säsongens försäljning och den visar sig vara den bästa någonsin. Vi finns på 40-50 öar och vår distributör har faktiskt besökt samtliga dessa under sommaren. Med detta i ryggen har vi ett gott självförtroende för att kunna utveckla detta ännu mer, vilket vi just nu sitter och fundera på hur vi ska göra, för att öka det skall vi helt klart göra. Vårt team är nämligen verkligen på hugget och jobbar stenhårt och det har gett resultat.

Trevlig helg!

Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2014-09-11
  • VD-ord

Julöl

Det som framförallt hänt är att Systembolaget tagit in ett jättesortiment och det skrivs en hel del om det i tidningarna. En utveckling som jag hoppas på är att man får upp julölsvolymen framförallt inom Horeca, men även inom dagligvaruhandeln och vid julevent.

Min önskan är att man ser över hur man kan skapa något som får julsäsongen att vara lite längre och inte som nu börja vid lucia.

Jag tror att intresset för julöl har skapats av alla dessa fantastiska småbryggerier, som bidragit till att utveckla vår ölkultur med stor smak och variation.

Det är faktiskt lite lustigt för varje gång man nämner småbryggerier så hoppar jag till, för det var inte så många år sedan Kopparbergs var ett sådant och jag skulle inte bli förvånad om minst ett par av alla de nya småbryggerier som ”poppar upp” är betydligt större inom några år.

Trevlig helg!

Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2014-08-29
  • VD-ord

Delårsrapport 2

Rapporten hittar ni som vanligt här på vår hemsida under Finansiellt.

Veckans tips:

Häll upp en kall Höga Kusten (gärna i ett Höga Kusten glas) och bara invänta helgen!

Trevlig helg!

Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2014-08-21
  • VD-ord

Cider i USA

Vi har nu varit igång där under några år och när vi började 2009 fanns där i stort sett ingen cider alls. Nu när jag var där så hade det börjat komma in en hel del från många av de stora aktörerna och det ”snackas cider på gatorna”.

För det mesta så startar ju trenderna i USA och kommer sedan till Europa, oftast först till England och därifrån till Sverige. Vad det gäller cidern så är det tvärtom. Vi skall försöka ta en trend från oss till USA. Det är svårt, men absolut inte omöjligt och jag tror stenhårt på att vi skall lyckas för vår egen del.

Vår försäljning är helt ok, men vi skall komma ihåg att när de stora aktörerna börjat satsa på cider så tar det ett tag, men vi skall vara med och slåss och framförallt utveckla cider i USA. Det kommer att ta tid, men hur som helst är det ett intressant projekt. För åter igen så har vi varit väldigt tidiga och långt före våra konkurrenter och det märks, för när folk pratar cider så är Kopparberg originalet.

Trevlig helg!

Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

 

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2014-08-14
  • VD-ord

Ett välmående segment gynnar oss

Jag har skrivit VD-ord varje vecka i snart 20 år och många gånger har jag tänkt sluta, då tiden tyvärr inte alltid räcker till. Varje gång jag gjort ett uppehåll har det dock rasat in mail från upprörda människor som vill ha koll på vad som händer inom bryggeriindustrin. Inte just hos oss, utan branschen i helhet.

Det är faktiskt lite roligt att idag finns det mängder av bloggare, men jag var nog faktiskt en av de första i Sverige.

Under sommaren har det varit väldigt varmt, såväl som i Sverige som i resten av Europa. Bryggeriet är därför välmående.  Även förra sommaren var fin och varma somrar får det gärna bli även i framtiden. Ett produktsegment som ökar när det blir varmt är cider. Det finns inget som passar bättre att avnjuta i värmen än en iskall cider i ett glas fyllt med massor av is. Självfallet vill jag att alla ska dricka vår cider, men när själva segmentet går upp säljer ju även vi mer. Jag gillar konkurrens, det får oss att sträva framåt och utveckla oss.

Vår personal på bryggeriet har gjort ett fantastiskt arbete under sommaren, med väldigt små restningar.  Något man alltid får, men som vi självklart arbetar stenhårt med att komma ifrån helt.

Redan nu har vi kommit långt i planeringsarbetet vad det gäller vår Zeunerts Julmust. Jag tror och hoppas att den i år kommer öka i volym. Detta då vi fått mycket positiva respons från kunder under de senaste åren och alla har de varit överens att Zeunerts Julmust helt enkelt är den godaste musten.

Trevlig helg!

Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2014-06-19
  • VD-ord

Glad midsommar!

Många av er går även in i semestertider och hinner säkert inte besöka sidan, samtidigt som sommaren för oss innebär en väldigt hektiskt period med mycket resande och försäljning, därför tar nu VD-ordet ett sommaruppehåll till mitten av augusti.

En riktigt härlig sommar till er alla!

Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2014-06-12
  • VD-ord

Från Sydafrika till Berlin

Vår distribution sköts idag av vårt helägda dotterbolag Cider Of Sweden South Africa och här planeras det för fullt för att få konsumenterna i Sydafrika att tycka om vår cider.

När man går runt och tittar i butikerna ser man genast hur mycket cider de säljer och att här finns det en stor potential.  Vi får väl se vilken taktik vi ska använda för att genomföra vår strategi.

Under veckan hann jag även med ett besök i Berlin. Det var nämligen dags för den årliga General Assembly i den internationella ciderorganisationen AICV. Det är en organisation där det verkligen har skett en stor förrändring under de senaste åren. När vi gick med 2006 diskuterades det i stor sett bara äppelcider, numera finns givetvis äppelcider på agendan men nu pratas det även mycket om de smaksatta, så som t.ex. Elderflower/lime.  Något som är väldigt kul är att i varje presentation som de visar upp är vi med och benämns som föregångaren.

Trevlig helg!

Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2014-06-04
  • VD-ord

Oförglömligt

Vårt 20-års jubileum som vi hade i förra veckan i Kopparberg, blev precis så lyckat som jag hade hoppats på. Ungefär 2000 personer tog sig till bryggeriet och jag hoppas att de fick en riktig bryggeriupplevelse.

Jag hoppas och tror att alla var jättenöjda med hur vår fantastiska personal har utvecklat bryggeriet under de första 20 åren.

Tack alla ni som kom och självklart ett tack till hela vår personal som hade planerat allt detta under en längre tid.

Tack alla!

Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Föregående Nästa