Bryggeriet

VD-ord

  • 2014-08-21
  • VD-ord

Cider i USA

Vi har nu varit igång där under några år och när vi började 2009 fanns där i stort sett ingen cider alls. Nu när jag var där så hade det börjat komma in en hel del från många av de stora aktörerna och det ”snackas cider på gatorna”.

För det mesta så startar ju trenderna i USA och kommer sedan till Europa, oftast först till England och därifrån till Sverige. Vad det gäller cidern så är det tvärtom. Vi skall försöka ta en trend från oss till USA. Det är svårt, men absolut inte omöjligt och jag tror stenhårt på att vi skall lyckas för vår egen del.

Vår försäljning är helt ok, men vi skall komma ihåg att när de stora aktörerna börjat satsa på cider så tar det ett tag, men vi skall vara med och slåss och framförallt utveckla cider i USA. Det kommer att ta tid, men hur som helst är det ett intressant projekt. För åter igen så har vi varit väldigt tidiga och långt före våra konkurrenter och det märks, för när folk pratar cider så är Kopparberg originalet.

Trevlig helg!

Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

 

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2014-08-14
  • VD-ord

Ett välmående segment gynnar oss

Jag har skrivit VD-ord varje vecka i snart 20 år och många gånger har jag tänkt sluta, då tiden tyvärr inte alltid räcker till. Varje gång jag gjort ett uppehåll har det dock rasat in mail från upprörda människor som vill ha koll på vad som händer inom bryggeriindustrin. Inte just hos oss, utan branschen i helhet.

Det är faktiskt lite roligt att idag finns det mängder av bloggare, men jag var nog faktiskt en av de första i Sverige.

Under sommaren har det varit väldigt varmt, såväl som i Sverige som i resten av Europa. Bryggeriet är därför välmående.  Även förra sommaren var fin och varma somrar får det gärna bli även i framtiden. Ett produktsegment som ökar när det blir varmt är cider. Det finns inget som passar bättre att avnjuta i värmen än en iskall cider i ett glas fyllt med massor av is. Självfallet vill jag att alla ska dricka vår cider, men när själva segmentet går upp säljer ju även vi mer. Jag gillar konkurrens, det får oss att sträva framåt och utveckla oss.

Vår personal på bryggeriet har gjort ett fantastiskt arbete under sommaren, med väldigt små restningar.  Något man alltid får, men som vi självklart arbetar stenhårt med att komma ifrån helt.

Redan nu har vi kommit långt i planeringsarbetet vad det gäller vår Zeunerts Julmust. Jag tror och hoppas att den i år kommer öka i volym. Detta då vi fått mycket positiva respons från kunder under de senaste åren och alla har de varit överens att Zeunerts Julmust helt enkelt är den godaste musten.

Trevlig helg!

Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2014-06-19
  • VD-ord

Glad midsommar!

Många av er går även in i semestertider och hinner säkert inte besöka sidan, samtidigt som sommaren för oss innebär en väldigt hektiskt period med mycket resande och försäljning, därför tar nu VD-ordet ett sommaruppehåll till mitten av augusti.

En riktigt härlig sommar till er alla!

Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2014-06-12
  • VD-ord

Från Sydafrika till Berlin

Vår distribution sköts idag av vårt helägda dotterbolag Cider Of Sweden South Africa och här planeras det för fullt för att få konsumenterna i Sydafrika att tycka om vår cider.

När man går runt och tittar i butikerna ser man genast hur mycket cider de säljer och att här finns det en stor potential.  Vi får väl se vilken taktik vi ska använda för att genomföra vår strategi.

Under veckan hann jag även med ett besök i Berlin. Det var nämligen dags för den årliga General Assembly i den internationella ciderorganisationen AICV. Det är en organisation där det verkligen har skett en stor förrändring under de senaste åren. När vi gick med 2006 diskuterades det i stor sett bara äppelcider, numera finns givetvis äppelcider på agendan men nu pratas det även mycket om de smaksatta, så som t.ex. Elderflower/lime.  Något som är väldigt kul är att i varje presentation som de visar upp är vi med och benämns som föregångaren.

Trevlig helg!

Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2014-06-04
  • VD-ord

Oförglömligt

Vårt 20-års jubileum som vi hade i förra veckan i Kopparberg, blev precis så lyckat som jag hade hoppats på. Ungefär 2000 personer tog sig till bryggeriet och jag hoppas att de fick en riktig bryggeriupplevelse.

Jag hoppas och tror att alla var jättenöjda med hur vår fantastiska personal har utvecklat bryggeriet under de första 20 åren.

Tack alla ni som kom och självklart ett tack till hela vår personal som hade planerat allt detta under en längre tid.

Tack alla!

Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2014-05-28
  • VD-ord

Tack!

Det betydde oerhört mycket för oss alla på bryggeriet att det kom så många glada besökare.  Vi hoppas att ni passade på att gå en rundtur i bryggeriet, smaka på våra produkter och framförallt, fick med er vår jubileumsgåva hem.

 

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2014-05-01
  • VD-ord

Välkommen!

För mer information om vårt öppet hus: 

http://kopparberg.com/jubileum
http://kopparberg.com/celebration

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2014-04-25
  • VD-ord

Medelhavet

I dessa länder har vi funnits länge, det var här vi startade upp med vår export, och de är och har varit väldigt viktiga för oss. Visserligen har vi försäljning året om i området, men det är från mitten av maj till mitten av augusti som det är högsäsong i länder som t.ex. Cypern, Grekland, Italien, Malta och Spanien.

Att vi har en så stark försäljning i dessa länder beror på att vår försäljning till stor del är koncentrerad till turistområdena. Marknaden skiljer sig en hel del mellan länderna runt Medelhavet. På Cypern har vi försäljning på en ö, i Grekland på 40 öar, där t.ex. Rhodos, Kreta och Kos hör till de stora, men vi finns även på massa små öar och alla är de lika viktiga.

Den här tiden på året är alltid lika spännande, för det är då vi ser hur vi får ut våra varumärken. För bara vi får ut våra produkter, då köper kunderna dem och det gör givetvis våra distributörer glada.

Jag vet inte hur många öar jag själv varit ute på, men det är inte många gånger som jag behövt bli besviken.

En rolig sak som hände förra året var att ett svenskt par hörde av sig. De hade varit ute och båtluffat i den grekiska övärlden och kommit till en jätteliten ö. Där fanns i stort sett bara en bar och där hade de hittat vår cider.  Så tillgängligheten på våra produkter är det verkligen inget fel på.

Trevlig helg!

Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2014-04-16
  • VD-ord

Alkoholskatterna inom EU

Självfallet passade jag på att tillsammans med ledningen besöka några av våra kunder. Att sitta med kunder och diskutera vår försäljning är något av det bästa jag vet.

För övrigt har Finland samma problem med alkoholskatten som vi i Sverige. En stor del av alkoholen köps in utomlands, och för Finlands del köps den i Estland.

Det är en svår fråga hur man skall tackla detta problem. Skall man lägga fokus på att sälja till Estland och som de i Finland sedan kan köpa på taxfree eller skall man bygga upp starkt i Finland. Jag tycker inte om att skatterna skall få styra var man köper sin alkohol. Alkoholskatterna varierar enormt i Europa. Inom EU finns endast minimiskatter fastlagda. Det har blivit dags för våra politiker att sätta ner foten och se till att vi får samma skatt i alla EU-länder. Hur hög eller låg den blir är inte det väsentliga, utan att det blir rättvist.

Trevlig helg och glad påsk!

/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2014-04-10
  • VD-ord

Öppet hus närmar sig

Så här är det inplanerat i dagsläget:

Portarna öppnas för alla kl.15.00 och självklart kommer alla att bli bjudna på något att äta och dricka.

Vi kommer att berätta om hur de 20-åren varit, så att alla får ta del av vår fantastiska resa.

Vi kommer även att ha lite småaktiviteter runtomkring bryggeriet och självfallet visa upp det och vad vi åstadkommit.

Jag skulle tippa på att det för de mest intresserade tar ett par timmar.

I och med att vi bjuder in kunder, leverantörer, samarbetspartners och allmänheten så hoppas jag verkligen att vi skall få uppemot 300-400 besökare. Alla som kommer får även en jubileumsgåva och alla som föranmäler sig är garanterade denna. Föranmälan blir även en liten fingervisning för hur mycket folk vi kan förvänta oss.

Jag hoppas givetvis även på långväga besökare, då det här kommer att bli ett minne för livet!

Trevlig helg!

/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Föregående Nästa