Bryggeriet

VD-ord

  • 2013-12-12
  • VD-ord

Ett besök på Nordic Bar

Som vanligt blev jag väldigt glad över den positiva respons vi fick på våra produkter och att själv kunna gå runt och prata med våra kunder och se hur nöjda de var, det var en speciell känsla. Deras beröm och positiva anda inför nästa år gjorde mig oerhört glad och är den bästa julklapp jag kan få.

Jag besökte även vårt ”egna” hus, Nordic Bar, som byggts upp i Hyde Park för deras årliga julevent. Där passade jag på att dricka vår varma vintercider. Den uppvärmda cidern serverades i specialglas och smakade fantastiskt utomhus i det vackra jullandskap som byggts upp.

Trenden med varm cider på de engelska pubarna kommer garanterat att hålla i sig, för den inte bara smakar gott utan då man värmer upp den sprider sig en härlig julig doft i hela lokalen. Det här kommer att bli britternas glögg!

Trevlig helg!

Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2013-12-05
  • VD-ord

Ökat intresse för öl och cider

Historiskt sett har det alltid skrivits mycket om vin. Allt från olika smaktyper, dess syra, mognad, sort på druva och ursprung till vilken temperatur den skall ha vid servering.  Jag måste erkänna att vinindustrin varit väldigt duktiga på att förmedla ut druvan. Folk tycker att det är roligt att läsa om det, kombinera rätt mat till rätt vin, tycka till om det, smaka och känna sig kunniga.

Öl och cider däremot har tidigare bara funnits där, men på senare tiden har intresset för olika sorters öl och cider ökat enormt. Idag skrivs det mycket om öl och cider. Inte om själva bryggerierna, men om olika ölsorter, hur de tillverkas och vilken mat som passar till dem. Intresset för öl och cider har fått ett rejält uppsving. Inte för att bryggerierna promotar sina varumärken, utan för att efterfrågan på olika öltyper har ökat.

Jag tror inte heller att konsumtionen kommer att gå upp, utan istället kommer man att ändra sitt konsumtionsmönster, när man fått smak på alla de fina ölsorter som finns.

Jag blir väldigt glad åt det ökade mediala intresset för öl och alla dess sorter.

Och om ni går ut på puben, ta med er dessa ord:

– Våga prova, våga fråga och våga bry er!

 

Trevlig helg!

/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2013-11-21
  • VD-ord

20 år sedan.

Det var i dagarna mellan jul och nyår 1993, som jag stod ute i 20 minusgrader och kom i kontakt med bryggeriet. Det slutgiltiga kontraktet undertecknades sedan i mars 1994. Nästa år har vi alltså 20-års jubileum, något vi så klart är väldigt glada och stolta över och det kommer vi givetvis att fira. Hur vet jag inte än, men vi har en idégrupp som håller på att ta fram ett förslag.

Jag får ofta frågan om jag kunnat tro och föreställa mig den utveckling bryggeriet fått, vilket jag självfallet inte kunnat. Samtidigt får jag frågan om vad som gjort denna utveckling möjlig.

Svaret är väldigt enkelt, för det är givetvis våra produkter. Och då skall man komma ihåg att vi inte hade kunnat skapa dessa produkter, om vi inte hade haft vår fantastiska personal. Flera av dem har varit med oss hela vägen sedan starten. Just därför tycker jag att en av våra viktigaste och bästa traditioner är den årliga klockutdelningen. Då vi hyllar våra anställda för 10 respektive 15 års trogen tjänst och nästa år blir det faktiskt första gången som vi även kommer att kunna dela ut en klocka för 20 års lång och trogen tjänst till några. Än vet jag inte vad det blir för klocka, men jag vet att jag kommer vara mycket stolt då jag delar ut dessa.

Trevlig helg!
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2013-10-31
  • VD-ord

Sofiero.

Ser man tillbaka och analyserar, vilket man alltid skall göra, är det ändå svårt att hitta en rimlig förklaring. När man skall kartlägga målgruppen, går det inte att dela in marknaden. Det går inte att göra en målgruppsdefinition, då denna grupp skulle bli så stor.

Jag har pratat medinköpare, reklambyråer, trendsättare, ja folk från de flesta områden och en sak som återkommer som den bidragande orsaken är smaken. Sofiero uppfattas helt enkelt som ett gott öl. Det gläder mig givetvis väldigt mycket.

Vår bryggmästare lyckades redan från början med att göra ett riktigt lageröl och det utan att spara på någonting vad det gäller råvaror.

Hela idén från början var att göra ett öl som många kan dricka, alltså ett gott, ljust lageröl. Och detta har vi lyckats med!

Utöver smaken så tror jag att en bidragande orsak till dess framgång är att vi hållit enkelheten. Vi har inte krånglat till det med hur ölet skall drickas eller vad det passar bäst till. Det svåraste är faktiskt just att hålla en enkelhet i sitt budskap.

Summa summarum, att brygga ett jättegott öl som alla gillar och hålla enkelheten i marknadsföringen har för oss varit en jättesuccé.

Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2013-10-24
  • VD-ord

Levande pubar.

Självfallet ligger det mycket historik och förbud bakom detta och enligt mitt tycke en snedvriden syn på alkohol. Något som bottnar i att det inte var ok att visa att man drack en öl eller ett glas vin.

Min förhoppning är att vi kommer att kunna ändra dessa siffror genom att bredda utbudet på pubar och restauranger. Vi skall komma ihåg att det inte var så många år sedan man fick ställa sig bakom en disk på Systembolaget för att beställa.

Om man ville ha tio öl och tre flaskor vin, så kunde man inte med att be kassörskan att hämta tio olika sorters öl och tre olika viner. När man sedan gick över till självplock gynnades mångfallden. Folk kunde nu istället gå runt och botanisera bland alla drycker. Man kunde välja ut och bry sig om vad man ville ha.

Idag dricks 75 % av den alkohol vi dricker off-trade, det vill säga hemma, kontra 25 % på pub- och restaurang.  Jämför man med många andra länder utanför Skandinavien är siffrorna de omvända.

Folk har ändrat sitt köpmönster. De har inte börjat dricka mer, utan annorlunda. Istället för att köpa hem massa öl som man bara häller i sig, bryr man sig numera om vad man dricker.

För att inte bara ta ett exempel på öl och cider, vilket jag brinner för, så finns det bra exempel även vad det gäller vin. Idag köper man hem väldigt många lite vin på Bag in box.  Väl där hemma bryr man sig inte utan fyller glas efter glas med samma vin.

Om man drack samma volym ute på puben eller restaurangerna, då tror jag att man istället hade prova flera olika sorter. Då krävs det givetvis att de har ett brett och intressant utbud.

Jag vill och tror att även vi i allt större utsträckning kommer att kunna flytta drickandet från våra lägenheter ut till pubar och restauranger, vilket är mycket bra för framtiden.

Trevlig helg!
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2013-10-18
  • VD-ord

Vintercider.

Hög kvalitet och bra smak jobbar vi givetvis med alltid, men den här produkten är lite speciell, för man skall kunna dricka den såväl varm som kall. Att hitta rätt balans, så att det blir samma premiumprodukt både varm och kall, det kräver ett hårt arbete och fingertoppkänsla. Detta har vi lyckats mycket bra med.

Jag vet att de engelska pubarna kommer att rekommendera att servera den varm, vilket de kommer att göra i specialdesignade glas, men samtidigt vet jag att den smakar mycket bra kall.

Det skall bli spännande att se vilket mottagande den får på den brittiska marknaden. Detta är något av en testmarknad för oss. Om det faller väl ut, så kommer vi även att lansera den på övriga marknader.

Så om ni går runt på Londons gator och känner en härligt inbjudande doft, då är det vår cider som värms upp. Något som jag gillar med nya produkter är att jag vet att vi gjort allt rätt, men hur kommer mottagandet att bli hos kund?

Vem vet, kanske det blir min bästa julklapp?

Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2013-10-10
  • VD-ord

Stockholm.

När man är ute och reser i världen och besöker andra storstäder nämner de faktiskt ofta Stockholm som en fin och rolig stad att besöka. Där finns allt från moderna butiker och caféer till trendiga restauranger och nattklubbar. Och eftersom man ofta är hemmablind, så är det dryckestrenderna som väcker störst intresse hos mig.

Något som man ser är på gång i Stockholm, och på många andra håll i världen, är öl från mikrobryggerier. Jag är säker på att dessa öl kommer att ta allt större plats på restauranger och krogar och ta en del volym. Kanske inte av den vanliga öldrickaren, som oftast har en livslång relation till sitt favoritöl, men av dem som dricker vin och drinkar.

Med ett bredare utbud vid sidan av de vanliga lagerölen, kommer det att bli allt mer populärt och trendigt att dricka olika typer av öl. Detta värmer givetvis ett bryggarhjärta! Detta kommer att gynna både krog och konsument och jag tror att denna utveckling kommer att gå fort.

Vid sidan av ölsegmentet kommer även cidersegmentet att utvecklas. Då menar jag inte att vi kommer att erbjudas vår svenska cider i allt fler smaker, utan även ett växande intresse för olika utländska typer av cider.

Har ni varit ute i Stockholm nyligen så memorera bilden och gör det samma om ett par månader, redan då kommer ni att se skillnad.

Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2013-10-03
  • VD-ord

Positiv publicitet.

Något som gett oss mycket positiv publicitet är världsfinalen av årets entreprenör som genomfördes i Monte Carlo i Monaco i somras. Det har skapat ett stort intresse kring oss som företag och våra produkter, framförallt på de brittiska öarna.

Det har funnits ett stort medialt intresse för tävlingen, vilket har resulterat i reportage i både tv och tidningar.  Ett exempel på det kan ni se om ni går in via länken i veckans VD-ord.  Där kan ni ta del av en artikel från brittiska BBC.

Det mediala intresset har hjälpt oss att stärka vårt varumärke. Många kunder har hört av sig då de hört eller läst något om oss och återkommit med positiv respons. De ser oss som ett intressant och levande företag.

Jag vet även att just den här artikeln var en av de mest lästa på BBC då den publicerades.

How near-death accident at sea launched cider success. Klicka på länken för att läsa artiklen:
http://www.bbc.co.uk/news/business-23464893

Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2013-09-26
  • VD-ord

Våra större kunder.

Ett av de bättre exemplen på det här är då vi lanserade vår Naked Apple, som är en lite mindre söt cider. Hela idén och upplägget kom från våra kunder.

Så om ni handlar på Systembolaget eller går på en pub någonstans i världen och dricker en Naked Apple, då kan ni skänka en tanke till våra kunder.

Att folk bryr sig mycket om den eventuella skattehöjningen råder det ingen tvekan om. Jag får väldigt många frågor om vad som kommer hända och hur det kommer att påverka gränshandeln. Självklart kommer det att påverka gränshandeln och vi kommer inte att dricka mindre.

För att få ordning på det här måste vi ha samma dryckesskatt i hela EU. För det var ju faktiskt meningen när EU bildades. Fast tyvärr tror jag inte detta kommer att hända på många år.

Trevlig helg!
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2013-09-19
  • VD-ord

Besök i Kopparberg.

Redan när de kom till det lilla hotellet i Bångbro blev de förtjusta i vår charmiga lilla ort. Därefter visade vi upp vårt fantastiskt fina bryggeri och det i kombination med vår engagerade och positiva personal gjorde våra kunders besök i Sverige fulländat. Allt handlar i slutändan om att bygga varumärken och dessa besök är ett viktigt steg i det.

Vi bjuder våra kunder till bryggeriet så att de själva kan se hur vi bryr oss om och vårdar vårt varumärke. Då pratar jag inte om att arbeta med reklambyråer eller så, utan om kvalitet. Kunderna får se hur vi kontrollerar och följer upp våra råvaror. Hur vi följer produkten så att den alltid smakar samma och hur vi hittar eventuella fel på vägen. Ja helt enkelt att vi bryr oss om våra produkter så att de smakar bra och ser bra ut i förpackningarna.

Vi vet att det kostar extra att ha dessa processer, men vi vet även att det bygger ett varumärke från grunden.

En av våra viktigaste utmärkelser är vår BRC-certifiering, vilket visar att vi har högsta livsmedelskvalitet i Europa. Det lägger vi mycket tid och kraft på att behålla!

Trevlig helg!
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Föregående Nästa