Bryggeriet

Nyheter

De senaste nyheterna direkt från Kopparberg.

  • 2014-03-27
  • VD-ord

Öppet Hus 26 maj

Jag har även fått frågan om detta gäller alla. När vi startade upp bryggeriet för 20 år sedan var en av våra första slogans: ”Hela Sveriges Bryggeri” och självklart är alla välkomna. Jag återkommer lite längre fram med mer fakta, så att alla som kommer skall få en oförglömlig upplevelse och verkligen kunna förstå vad som verkligen hänt under dessa 20 år.

Vår resa från ett nedlagt bryggeri till att idag leverera våra produkter till de bästa restaurangerna runtom i världen.

 

Trevlig helg!

Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2014-03-20
  • VD-ord

Vi firar 20 år

Nu exakt 20 år senare är det (vad jag tror) ett av världens mest blomstrande bryggerier. För att fira detta kommer vi att ha öppet hus på bryggeriet måndagen den 26 maj. Jag kommer att återkomma med programmet, så fort det är klart. Jag vet att teamet bakom denna dag jobbar stenhårt med att göra detta till en riktigt trevlig och intressant tillställning.

Trevlig helg!

Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2014-03-13
  • VD-ord

Svart och guld

Jag kommer ihåg hur vår dåvarande designer Göran Larsson sa till mig: Peter, lova mig nu att du inte ändrar, utan alltid håller dig till svart och guld! Och nu nästan 20 år senare har vi faktiskt lyckats hålla samma linje på vår ciderlogga. Det har inte varit lätt kan jag lova, eftersom det hela tiden funnits folk som legat på och kommit med diverse nya förslag på hur vi skall göra om loggan. Allt från att ta fram den i en annan färgställning till att modernisera den.

När man tänker på det idag så är jag övertygad om att vi gjort rätt då valt att hålla samma linje vad det gäller vår logga. För det är nog en av många anledningar till att vi i de flesta mätningar får en hög igenkänning på vår logga. I många mätningar kommer det faktiskt fram att folk tycker att just svart och guld kännetecknar svensk cider.

Så en av de saker som jag är mest stolt över är att jag och mitt marknadsteam stått på oss och inte ändrat.

Trevlig helg!

Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2014-03-06
  • VD-ord

Ricky's IPA i England

Som jag nämnde förra veckan så är det ett av våra Craft Beer, Ricky’s IPA, som han valt att brygga. Under festivalen är den omdöpt till Zeunerts IPA. Festivalen är en Real Ale Festival och anordnas av en av de största pubkedjorna i England. Bifogat kan ni läsa mer om festivalen och vår bryggmästare. Vi är med, men även många andra intressanta bryggerier.

Om ni har möjlighet att besöka festivalen, så pågår den 28 mars – 13 april över hela England och jag kan garantera att ni kommer att bli nöjda.

Trevlig helg!

Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2014-02-28
  • VD-ord

Zeunerts Craft Beer

Tillverkningen är ett genuint hantverk och råvarorna är noga utvalda. För att stärka varumärket ytterligare är vår bryggmästare för tillfället på ett bryggeri i England. Där brygger han vårt öl inför en ölfestival som hålls till våren. Bryggmästare från hela världen kommer då dit och brygger sin egen öl.

Vi har valt att brygga en engelsk variant av Rickys IPA. Den bryggs som en traditionell Ale, men är kraftigt humlad enligt traditionen med IPA.

Självklart skall det bli väldigt intressant att se hur engelsmännen tar emot den, men dessutom är det här viktigt för vår produktutveckling.

Trevlig helg!

Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2014-02-20
  • VD-ord

Rödbacken, finnas eller inte finnas?

När man talar om rödbacken, så menar man den traditionella drickabacken med 33 cl glasflaskor som fanns på farfars tid. När man går in i många butiker så står det att rödbacken kommer att försvinna. Många får då säkert känslan att det är vi bryggerier som vill sluta med den, men sanningen är helt enkelt den att dels har försäljningen gått ner och dessutom är det många affärer som inte vill sälja den. Det är alltid väldigt tråkigt när något som funnits länge tas bort och försvinner. Personligen så har vi på vårt bryggeri försökt att bevara denna tradition. I butikerna har man kunnat hitta ett tjugotal sorter allt från hallon- till citronsoda.

Att jag är för rödbacken beror på att jag tycker det är synd att den gamla svenska bryggeritraditionen med alla dess smaker kommer att försvinna. Visst kommer det att finnas en och annan smak på pet-flaska, men de blir nog lätträknade. Samtidigt accepterar jag att den nya generationen inte vill ha denna förpackningstyp.

Så snart är det dags att ta fram en kamera, ta ett kort på rödbacken och sätta upp det på något bryggerimuseum.

Trevlig helg!

Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2014-02-11
  • VD-ord

Teneriffa

Huvudanledningen till min resa var självfallet att de ansvarar för försäljningen av våra produkter. Dorada ägs till 51 % av SAB Miller, så det ingår i vårt huvudavtal med dem.

Vi har länge sålt på Teneriffa, men har nu ökat upp ordentligt och kopplat in allt fler fatinstallationer. Vilket är mycket uppskattat av våra kunder (pub- och restaurangägarna). Vi har en mycket bra distribution av våra produkter både On-trade såväl som Off-trade.

Resan avslutades på det allra bästa vis då jag såg att vi även kommit in på flygplatsen med våra produkter. Så humöret var på topp när jag åkte därifrån!

 

Trevlig helg!

Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2014-01-30
  • VD-ord

Vår cider ute i världen

Precis som vanligt så har det under den senaste tiden ramlat in en hel del mail till oss. Efter att ha gått igenom mailskörden kan jag bara konstatera att det är väldigt, väldigt många som mailar spontant om vad de tycker om våra produkter. Ett återkommande tema är hälsningar och foton från folk som varit ute och rest. De beskriver den glädje och stolthet de känt då de hittat vår cider i olika världsdelar och på de mest exotiska platser.

Vi får även mycket beröm för alla våra ölsorter som bryggs på Zeunerts Bryggeri i Norrland. Zeunerts öl har alltid fått mycket beröm, men det folk uppskattar är att vi fortsatt utveckla Zeunerts ölsortimentet med till exempel Ale, IPA och mörkt öl. Vi har helt enkelt skapat ett riktigt kraftigt sortiment, från ett bryggeri som verkligen vet hur man brygger öl.

Trevlig helg!

Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2014-01-23
  • VD-ord

Kopparberg Irland

Många tror att det inte är en så stor skillnad mellan Irland och Nordirland men det är det i allra högsta grad, till och med valutan är olika.

Vi behandlar dem som två olika länder vad det gäller vår försäljning. De har olika produkter och till exempel är det stor skillnad på alkoholskatten. Vi har funnits i dessa länder sedan slutet på 90-talet, men det tog ordentlig fart först 2006 då vi skrev avtal med vår nuvarande distributör.

Idag är vi den näst största ciderleverantören på Irland, och då skall man komma ihåg att marknaden domineras av Bulmers som har en marknadsandel på 80-90 %.

Så trots att vi säljer bra finns det mycket kvar att göra. Historiskt sett och än idag säljs det mest äppelcider. Tar man bort den i statistiken så ligger vår andel (fruktcider) på över 50 %. Även här har vi alltså skapat ett nytt segment, och att vi är populära på Irland råder det ingen tvekan om.

Idag säljer vi bara cider på Irland och Nordirland, men för att citera försäljningschefen på Irland:

”- Peter, why doesn’t we launch Sofiero here? We’ve tried it and it’s the best beer in the world.”
“-Maybe in the future, but now we have to put all the focus on cider.”

Så vi får väl se hur vi gör i framtiden…

 

Trevlig helg!

Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2014-01-16
  • VD-ord

Sofiero – Systembolagets mest sålda öl!

Sofiero Original är Systembolagets överlägset mest sålda öl, och så har det varit sen lanseringen 2003. Framgångsreceptet kan enkelt sammanfattas med att den har en smak som passar alla och att vi lyckats med marknadsföringen. Det som händer nu med Sofiero är att vi har börjat bredda varumärket. På Systembolaget har vi kommit med fler förpackningar, bland annat en pet-profilflaska och en liten burk. Samtidigt lanserar vi den på allt fler pubar och restauranger, både på fat och på flaska.  Detta har ökat volymerna ytterligare. Sofiero har gått från att bara vara en burk på Systembolaget till att bli en hel ölfamilj, och en väl fungerande sådan.

Vi gör mer runt ölet och har till exempel synts på våra hockeyarenor. Sofiero Original har blivit ett stabilt svenskt öl, som vi skall vara mycket stolta över.

Så från att ha kommit från ingenstans till dagens volym, med hjälp av smaken, det törs jag säga är den största svenska ölsuccén någonsin.

 

Trevlig helg!

Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Föregående Nästa