Bryggeriet

Nyheter

De senaste nyheterna direkt från Kopparberg.

  • 2014-01-30
  • VD-ord

Vår cider ute i världen

Precis som vanligt så har det under den senaste tiden ramlat in en hel del mail till oss. Efter att ha gått igenom mailskörden kan jag bara konstatera att det är väldigt, väldigt många som mailar spontant om vad de tycker om våra produkter. Ett återkommande tema är hälsningar och foton från folk som varit ute och rest. De beskriver den glädje och stolthet de känt då de hittat vår cider i olika världsdelar och på de mest exotiska platser.

Vi får även mycket beröm för alla våra ölsorter som bryggs på Zeunerts Bryggeri i Norrland. Zeunerts öl har alltid fått mycket beröm, men det folk uppskattar är att vi fortsatt utveckla Zeunerts ölsortimentet med till exempel Ale, IPA och mörkt öl. Vi har helt enkelt skapat ett riktigt kraftigt sortiment, från ett bryggeri som verkligen vet hur man brygger öl.

Trevlig helg!

Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2014-01-23
  • VD-ord

Kopparberg Irland

Många tror att det inte är en så stor skillnad mellan Irland och Nordirland men det är det i allra högsta grad, till och med valutan är olika.

Vi behandlar dem som två olika länder vad det gäller vår försäljning. De har olika produkter och till exempel är det stor skillnad på alkoholskatten. Vi har funnits i dessa länder sedan slutet på 90-talet, men det tog ordentlig fart först 2006 då vi skrev avtal med vår nuvarande distributör.

Idag är vi den näst största ciderleverantören på Irland, och då skall man komma ihåg att marknaden domineras av Bulmers som har en marknadsandel på 80-90 %.

Så trots att vi säljer bra finns det mycket kvar att göra. Historiskt sett och än idag säljs det mest äppelcider. Tar man bort den i statistiken så ligger vår andel (fruktcider) på över 50 %. Även här har vi alltså skapat ett nytt segment, och att vi är populära på Irland råder det ingen tvekan om.

Idag säljer vi bara cider på Irland och Nordirland, men för att citera försäljningschefen på Irland:

”- Peter, why doesn’t we launch Sofiero here? We’ve tried it and it’s the best beer in the world.”
“-Maybe in the future, but now we have to put all the focus on cider.”

Så vi får väl se hur vi gör i framtiden…

 

Trevlig helg!

Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2014-01-16
  • VD-ord

Sofiero – Systembolagets mest sålda öl!

Sofiero Original är Systembolagets överlägset mest sålda öl, och så har det varit sen lanseringen 2003. Framgångsreceptet kan enkelt sammanfattas med att den har en smak som passar alla och att vi lyckats med marknadsföringen. Det som händer nu med Sofiero är att vi har börjat bredda varumärket. På Systembolaget har vi kommit med fler förpackningar, bland annat en pet-profilflaska och en liten burk. Samtidigt lanserar vi den på allt fler pubar och restauranger, både på fat och på flaska.  Detta har ökat volymerna ytterligare. Sofiero har gått från att bara vara en burk på Systembolaget till att bli en hel ölfamilj, och en väl fungerande sådan.

Vi gör mer runt ölet och har till exempel synts på våra hockeyarenor. Sofiero Original har blivit ett stabilt svenskt öl, som vi skall vara mycket stolta över.

Så från att ha kommit från ingenstans till dagens volym, med hjälp av smaken, det törs jag säga är den största svenska ölsuccén någonsin.

 

Trevlig helg!

Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2014-01-09
  • VD-ord

Balanserad försäljning

Vintern har varit mörk och tråkig, med alldeles för lite snö. Fast vill man bli på bättre humör när man sitter här i det gråa och regniga kan man tänkta på att på andra sidan jordklotet är det sol och värme. Där är det 35-graders varmt och våra produkter säljer för fullt. Då tänker jag speciellt på Nya Zeeland och Australien. Där har de precis firat jul och är dessutom inne i sin stora semester- och sommarperiod.  Det är väldigt bra för oss att ha denna balans mellan våra marknader. För några år sedan sålde vi nästan bara i Sverige och Norden och hade därmed en topp på sommaren. Numera har vi en mer balanserad försäljning, vilket givetvis är väldigt bra ur planerings- och kapacitetssynpunkt.

 

Så summa summarum… När det är som mörkast i norra Europa, finns det folk som sitter och njuter av värmen på uteserveringarna och dricker vår cider väl kyld upphälld i ett stort glas fullt med is. Detta tror och hoppas jag att även vi kommer att kunna göra i sommar för jag är säker på att vi har en riktigt fin svensk solsommar framför oss.

 

Trevlig helg!

Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2013-12-19
  • VD-ord

Zeunerts Julmust

Vad det gäller vår egen must, Zeunerts Julmust, kommer hela konceptet från Zeunerts i Sollefteå och vi vet att vi har en mycket bra must. Den skiljer sig något från de andra, men vi får väldigt mycket beröm för den i bland annat sociala medier, vilket givetvis gläder oss oerhört.

Jag kan även passa på att berätta en halvrolig sak som vår förre platschef på Zeunerts berättade för mig. Vi köpte ju Zeunerts Bryggeri år 2002, men det grundades faktiskt redan 1857 och hade redan sin must som de var mycket stolta över. Under alla år har Zeunerts varit ett välfungerande bryggeri, men någon gång i slutet av 80-talet ryktades det om att det skulle lägga ner och många bryggeriarbetare skulle bli av med sina jobb. Det var givetvis en stor händelse i Norrland ifall en så stor arbetsplats skulle behöva läggas ner. Det var därför många upprörda människor som ringde, och tro det eller ej så undrade de inte vad som skulle hända med bryggeriet eller de anställda utan vad skulle hända med musten. Det är väl ett tecken om något på att vi kan göra bra must.

 

Härmed vill jag passa på att önska alla våra anställda, samarbetspartners, leverantörer och kunder:

En riktigt god jul!

Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2013-12-12
  • VD-ord

Ett besök på Nordic Bar

Som vanligt blev jag väldigt glad över den positiva respons vi fick på våra produkter och att själv kunna gå runt och prata med våra kunder och se hur nöjda de var, det var en speciell känsla. Deras beröm och positiva anda inför nästa år gjorde mig oerhört glad och är den bästa julklapp jag kan få.

Jag besökte även vårt ”egna” hus, Nordic Bar, som byggts upp i Hyde Park för deras årliga julevent. Där passade jag på att dricka vår varma vintercider. Den uppvärmda cidern serverades i specialglas och smakade fantastiskt utomhus i det vackra jullandskap som byggts upp.

Trenden med varm cider på de engelska pubarna kommer garanterat att hålla i sig, för den inte bara smakar gott utan då man värmer upp den sprider sig en härlig julig doft i hela lokalen. Det här kommer att bli britternas glögg!

Trevlig helg!

Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2013-12-05
  • VD-ord

Ökat intresse för öl och cider

Historiskt sett har det alltid skrivits mycket om vin. Allt från olika smaktyper, dess syra, mognad, sort på druva och ursprung till vilken temperatur den skall ha vid servering.  Jag måste erkänna att vinindustrin varit väldigt duktiga på att förmedla ut druvan. Folk tycker att det är roligt att läsa om det, kombinera rätt mat till rätt vin, tycka till om det, smaka och känna sig kunniga.

Öl och cider däremot har tidigare bara funnits där, men på senare tiden har intresset för olika sorters öl och cider ökat enormt. Idag skrivs det mycket om öl och cider. Inte om själva bryggerierna, men om olika ölsorter, hur de tillverkas och vilken mat som passar till dem. Intresset för öl och cider har fått ett rejält uppsving. Inte för att bryggerierna promotar sina varumärken, utan för att efterfrågan på olika öltyper har ökat.

Jag tror inte heller att konsumtionen kommer att gå upp, utan istället kommer man att ändra sitt konsumtionsmönster, när man fått smak på alla de fina ölsorter som finns.

Jag blir väldigt glad åt det ökade mediala intresset för öl och alla dess sorter.

Och om ni går ut på puben, ta med er dessa ord:

– Våga prova, våga fråga och våga bry er!

 

Trevlig helg!

/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2013-11-21
  • VD-ord

20 år sedan.

Det var i dagarna mellan jul och nyår 1993, som jag stod ute i 20 minusgrader och kom i kontakt med bryggeriet. Det slutgiltiga kontraktet undertecknades sedan i mars 1994. Nästa år har vi alltså 20-års jubileum, något vi så klart är väldigt glada och stolta över och det kommer vi givetvis att fira. Hur vet jag inte än, men vi har en idégrupp som håller på att ta fram ett förslag.

Jag får ofta frågan om jag kunnat tro och föreställa mig den utveckling bryggeriet fått, vilket jag självfallet inte kunnat. Samtidigt får jag frågan om vad som gjort denna utveckling möjlig.

Svaret är väldigt enkelt, för det är givetvis våra produkter. Och då skall man komma ihåg att vi inte hade kunnat skapa dessa produkter, om vi inte hade haft vår fantastiska personal. Flera av dem har varit med oss hela vägen sedan starten. Just därför tycker jag att en av våra viktigaste och bästa traditioner är den årliga klockutdelningen. Då vi hyllar våra anställda för 10 respektive 15 års trogen tjänst och nästa år blir det faktiskt första gången som vi även kommer att kunna dela ut en klocka för 20 års lång och trogen tjänst till några. Än vet jag inte vad det blir för klocka, men jag vet att jag kommer vara mycket stolt då jag delar ut dessa.

Trevlig helg!
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2013-10-31
  • VD-ord

Sofiero.

Ser man tillbaka och analyserar, vilket man alltid skall göra, är det ändå svårt att hitta en rimlig förklaring. När man skall kartlägga målgruppen, går det inte att dela in marknaden. Det går inte att göra en målgruppsdefinition, då denna grupp skulle bli så stor.

Jag har pratat medinköpare, reklambyråer, trendsättare, ja folk från de flesta områden och en sak som återkommer som den bidragande orsaken är smaken. Sofiero uppfattas helt enkelt som ett gott öl. Det gläder mig givetvis väldigt mycket.

Vår bryggmästare lyckades redan från början med att göra ett riktigt lageröl och det utan att spara på någonting vad det gäller råvaror.

Hela idén från början var att göra ett öl som många kan dricka, alltså ett gott, ljust lageröl. Och detta har vi lyckats med!

Utöver smaken så tror jag att en bidragande orsak till dess framgång är att vi hållit enkelheten. Vi har inte krånglat till det med hur ölet skall drickas eller vad det passar bäst till. Det svåraste är faktiskt just att hålla en enkelhet i sitt budskap.

Summa summarum, att brygga ett jättegott öl som alla gillar och hålla enkelheten i marknadsföringen har för oss varit en jättesuccé.

Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2013-10-24
  • VD-ord

Levande pubar.

Självfallet ligger det mycket historik och förbud bakom detta och enligt mitt tycke en snedvriden syn på alkohol. Något som bottnar i att det inte var ok att visa att man drack en öl eller ett glas vin.

Min förhoppning är att vi kommer att kunna ändra dessa siffror genom att bredda utbudet på pubar och restauranger. Vi skall komma ihåg att det inte var så många år sedan man fick ställa sig bakom en disk på Systembolaget för att beställa.

Om man ville ha tio öl och tre flaskor vin, så kunde man inte med att be kassörskan att hämta tio olika sorters öl och tre olika viner. När man sedan gick över till självplock gynnades mångfallden. Folk kunde nu istället gå runt och botanisera bland alla drycker. Man kunde välja ut och bry sig om vad man ville ha.

Idag dricks 75 % av den alkohol vi dricker off-trade, det vill säga hemma, kontra 25 % på pub- och restaurang.  Jämför man med många andra länder utanför Skandinavien är siffrorna de omvända.

Folk har ändrat sitt köpmönster. De har inte börjat dricka mer, utan annorlunda. Istället för att köpa hem massa öl som man bara häller i sig, bryr man sig numera om vad man dricker.

För att inte bara ta ett exempel på öl och cider, vilket jag brinner för, så finns det bra exempel även vad det gäller vin. Idag köper man hem väldigt många lite vin på Bag in box.  Väl där hemma bryr man sig inte utan fyller glas efter glas med samma vin.

Om man drack samma volym ute på puben eller restaurangerna, då tror jag att man istället hade prova flera olika sorter. Då krävs det givetvis att de har ett brett och intressant utbud.

Jag vill och tror att även vi i allt större utsträckning kommer att kunna flytta drickandet från våra lägenheter ut till pubar och restauranger, vilket är mycket bra för framtiden.

Trevlig helg!
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Föregående Nästa