Denna webbsida innehåller information om alkoholdrycker. För att besöka denna webbplats måste du vara 25 år eller äldre.
Nyheter
De senaste nyheterna direkt från Kopparberg.
Kvalitet framför kvantitet
För några år sedan tog vi ett beslut om att sluta vara en mängdproducent av julmust och bara koncentrera oss på kvalitetsmust. Självfallet var det vår Zeunerts Julmust som vi la all vår kraft på. Faktum är att år efter år ökar dess försäljning och det beror helt enkelt på att den är riktigt, riktigt god. Nu när vi dessutom levererar den i en specialdesignad flaska så höjs premiumkänslan ytterligare.
Jag är glad att ledningsgruppen en gång tog beslutet att satsa på kvalitet istället för kvantitet.
Hoppas ni alla får en riktigt trevlig helg!
VECKANS DRYCKESTIPS
Den här veckan kan jag helt enkelt tipsa er om att köpa hem några Zeunerts Julmust. Smakar lika gott till adventsfika som till glöggmingel.
I år tappas den alltså på den här specialdesignade flaskan men går fortfarande att köpas i 6-pack.
Nyheter på Systembolaget
Från och med idag finns vår Kopparberg Strawberry&Lime 4,5% på Systembolagets hylla i ca 80 butiker runt om i landet.
Även 1857 har tagit sig in, men än så länge bara i beställningssortimentet.
Sedan två veckor tillbaka finns också Kopparberg Frozen Fruit Cider med smak av Mixed Fruit.
En nystart av "bloggen"
Nu var det dags att ta nya tag med VD-ordet som tyvärr haft ett uppehåll på några månader. Det är faktiskt första gången det haft ett längre uppehåll sedan jag började med det 1997. Det beror inte på att jag inte haft något att skriva om, utan att vi helt enkelt gjort om vår hemsida och valt att vänta tills vi kunde köra på för fullt igen.
Att jag redan 1997 startade med att ge ut ett VD-ord varje vecka innebär faktiskt att jag var en av de första ”bloggarna” på den här sidan jordklotet. Men nu har jag fått konkurrens då folk idag konstant delar allt med alla.
Självfallet omsätter vi idag mycket mer än då jag började men jag tror och hoppas att vi trots det fortfarande har kvar samma tänk. Så här kommer jag att beröra dels vad som händer hos oss men även övrigt i branschen, från alkoholskatter till utveckling av nya produkter. Just det senare, alltså utveckling av produkter, har vi varit oerhört bra på sedan vi köpte bryggeriet 1994.
Det är inte många som skapat så mycket inom dryckesbranschen och då framförallt inom produktsegmentet cider. Här har vi skapat mycket och då även hjälpt andra i Sverige och runtom i världen. Vi skapade ett helt nytt segment. Från början pratade man om öl och vin, numera pratar man om öl, vin och cider.
Jag kommer även ta upp lite anekdoter från förr, men inte stanna kvar i det som hänt för länge utan alltid se framåt. Just idag passar det bra att ta upp en liten rolig grej då jag precis nämnt hur vi skapade ett helt nytt segment med vår cider och jag samtidigt sitter med ett gammalt pressmeddelande i handen. Det är inget som vi själva skickat ut utan det är faktiskt ett från dåvarande Pripps, från tiden innan de var ägda av Carlsberg. Ibland blir man oerhört stolt när någon försöker härma våra idéer och det här är ett sådant exempel.
19 mars 1999 skriver Pripps att de ska lansera en starkcider och nämner i sitt utskick att det ska bli en stark utmanare till Kopparberg Cider som har dominerat marknaden och har en marknadsandel på 60%. Jag minns hur stolt jag var när jag läste detta, då det marknadsledande bryggeriet tar upp lilla Kopparberg i sitt pressmeddelande.
Slutsatsen är helt klar. Hade det inte varit för oss så hade inte Pripps och sedermera Carlsberg haft någon cider.
Nu vill jag önska er alla en riktigt trevlig helg!
Veckans dryckestips
Ta sommaren till vintern! På Systembolaget finns Kopparberg Frozen Fruit Cider. Den finns i tre smaker: Jordgubb & Lime, Fläder & Lime och nu även Mixed Fruit. Lägg den i frysen ett par timmar. Häll upp i ett glas och avnjut med sked eller sugrör. Det går givetvis även bra att bara klippa upp toppen och stoppa i ett sugrör om du vill undvika disk.
Delårsrapport Q3
Idag har Delårsrapport Q3 släppts från Kopparbergs Bryggeri AB.
Rapporten kan du läsa här.
Den nya energianläggningen
En ny energianläggning byggs just nu på bryggeriet i Kopparberg. Investeringen på 50 miljoner kronor ska minska både energiförbrukning och utsläpp av växthusgaser. Byggnaden blir 500 kvadratmeter stor och kommer bestå av en ny fastbränslepanna för pelletsledning, en ny kylanläggning och en ny tryckluftscentral.
I april beräknas den nya energicentralen sättas i drift och då ska energieffektiviseringen minska företagets energibehov med 20 %. Investeringen gör att Kopparbergs Bryggeri kommer att minska sitt beräknade utsläpp av växthusgaser från fossila bränslen med 97 procent eller 3000 ton per år. Cirka 2000 ton pellets beräknas gå åt per år i den nya anläggningen. För att få så låg miljöpåverkan som möjligt är bolagets ambition att köpa pellets från aktörer som finns i närområdet.
– Vi gör ett helhetsgrepp i den här satsningen. Vi har sett över alla våra produktionslokaler och tittat hur vi bättre kan ta tillvara spillenergi som vi producerar, vi energieffektiviserar hela produktionsanläggningen och vi gör en nyinvestering med vår mediacentral
Rickhard Voigt, platschef på Kopparbergs Bryggeri.
Världens första frysta cider
På grund av webbyte så har vi inte VD-ordet kommit ut sedan vecka 3 men i slutet av året ska det vara tillbaka som vanligt. Till dess vill jag önska alla en riktigt trevlig sommar.
För er som vill prova något nytt i sommar så finns nu världens första frysta cider, Kopparberg Frozen Fruit Cider, i Sverige, Finland, Storbritannien, Spanien och Irland.
Trevlig sommar!
Frank's produktfamilj
Vår Frank’s Vodka och Richard’s Gin har bytt kläder och blivit ekologiska. Dessa två går nu under Frank’s produktfamilj och produktnamnen är Frank’s Organic Vodka och Frank’s Organic Gin.
John Scott's öppnar i Spanien
I mitten av juli kommer John Scott’s öppna ytterligare en pub, denna gång i Puerto Banús i södra Spanien.
Sedan tidigare finns i Göteborg John Scott’s Avenyn, John Scott’s Stable, John Scott’s Palace, John Scott’s Linné samt John Scott’s Lodge i Sälen.
Bete dig som folk med Björn Goop
Sedan några år tillbaka har samarbetet mellan Sofiero och Björn Goop funnits. Nu kommer första kampanjen som förenar de två. Under kampanjen Bete dig som folk hjälper Björn Goop dig som tittar att bete dig som folk.
Se kampanjens filmmaterial här: youtube.com/sofierobeer
Mer om Sofiero hittar du här: sofierobeer.com