Denna webbsida innehåller information om alkoholdrycker. För att besöka denna webbplats måste du vara 25 år eller äldre.
Nyheter
De senaste nyheterna direkt från Kopparberg.
Spänningen i produktutveckling
Finns det något bättre än att ha spänningen framför sig?
Något som vi på Kopparberg verkligen brinner för är produktutveckling och den senaste i raden av våra lanseringar är Kopparberg Fruit Lager.
Att den smakar bra det vet vi redan, men man bär ändå alltid på den nervöst spännande känslan inför hur ens produkter kommer att tas emot av konsumenterna. Införsäljningen har gått över förväntan på våra huvudmarknader och mitten av maj har de flesta butiker och krogar fått sina leveranser. Hur resultatet blir vet vi inte än, men i sommar kommer vi ha svaret på vad konsumenterna tyckte om den och i slutändan är det ju de som bestämmer.
Ha en riktigt trevlig helg!
Kallelse till årsstämma 2016
Aktieägarna i Kopparbergs Bryggeri Aktiebolag (publ) (“Bolaget”) kallas härmed till årsstämma tisdagen den 24 maj 2016 kl. 13.30 i Bolagets lokaler på Klotenvägen 1, Kopparberg. Inregistrering till årsstämman påbörjas klockan 13.00. Direkt efter årsstämman sker en rundvandring i bryggeriet.
Sorgens dag
Kopparbergs bryggeris ordförande Jan Lindström har hastigt avlidit. Jan avled i sitt hem under onsdagsmorgonen. Det är med stor sorg och bestörthet som vi mottagit beskedet om att vår ordförande sedan 20 år tillbaka har gått bort.
Jan har betytt mycket för Kopparbergs utveckling och har varit en stor bidragande orsak till att Kopparbergs vuxit från ett litet bryggeri till ett av de största i Sverige, samt till en av de största ciderproducenterna i världen.
Jan lämnar ett stort tomrum efter sig. Idag går våra tankar till hans familj.
Peter Bronsman
Vårens mässor
Under april så kommer vi besöka Öl- & Whiskymässan i Göteborg (22-23 april), Chateau Grand Cru i Örebro (22-23 april) och slutligen Vinordic i Stockholm (26-29 april). Välkommen att besöka oss!
I montern kommer vi ha Kopparberg Strawberry & Lime, Kopparberg Raspberry Smooth och Kopparberg Fruit Lager.
Påsken är här
Nu är påsken här igen och vi är glada att se vår Zeunerts Påskmust ute i butikerna. Vi önskar er alla en fin påsk!
/ personalen på Kopparbergs Bryggeri
Sofiero blir grön
För att fira St. Patrick’s Day med våra kunder torsdagen den 17 mars kommer Sofiero bli grön på fat. Helt naturligt såklart. Det är ett antal kunder som hoppat på idén och vilka dem är hittar du på sofierobeer.com.
Bokslutskommuniké 2015
Vi har nu släppt vår bokslutskommuniké 2015.
Ett urdrag:
- Resultatet efter finansiella poster ökade och uppgick till 299,9Mkr (194,8Mkr)
- Nettoomsättningen exklusive dryckesskatt ökade till 1979,2Mkr (1797,2Mkr)
- Styrelsen föreslår en utdelning på 4,40 kr per aktie (2,40 Kr)
- Fortsatta framgångar på exportmarknadern
Världens största badtunna
Helgen den 12-14 februari tog vi över Röda Sten i Göteborg och byggde världens största badtunna. Här fick våra hjältar chansen att utmana vintern och ta tillbaka sommarkänslan genom ett dopp i den varma badtunnan. Givetvis kunde de även maximera sommarkänslan med en Kopparberg Jordgubb&Lime Alkoholfri.
Över 700 personer badade och flera tusen passerade och tog bilder. Tack till er alla för att ni är med och utmanar vintern med Kopparberg Cider.
Vi klättrar uppåt
Det gläder mig mycket när jag är ute och reser och jag på plats kan se vilken fantastisk spridning vår cider har runtom i världen. Jag vet att det ligger ett oräkneligt antal timmar av slit och jobb bakom detta. Att våra produkter går att hitta på de mest oväntade ställen har vi dels våra duktiga distributörer att tacka för, men även alla de andra människor som brinner för våra varumärken och jobbar hårt för dem. Både i form av anställda som ser till att vi har en bra produkt att leverera, likväl som konsumenter som gillar oss och våra produkter och skapar en efterfrågan.
Därför blir jag extra stolt när jag tittar på årsstatistiken från Nielsen, där vi åter har flyttat fram våra positioner. Statistiken är för hela 2015 och avser det brittiska off-trade segmentet. Vi talar alltså om en av de tuffaste dryckesmarknaderna i världen och här ser man att ett hårt arbete lönar sig.
Statistiken, som ni hittar längre ner, visar att Kopparberg Cider är det sjunde mest sålda varumärket inom kategorin öl och cider och att den dessutom ökat med 13,8%. Att vi ligger före kända och fina varumärken så som Peroni, Corona, Guinness, och Heineken gör mig mäkta stolt och att konsumenterna dessutom är villiga att betala mer för våra produkter det gör mig superstolt.
Men som vanligt ska vi inte stanna upp för länge vid det som varit utan utveckla oss och se framåt. Nu har vi enorma utmaningar inför 2016 med att försvara vår goda varumärkesuppbyggnad. Som ett led i detta har vi på den brittiska marknaden lanserat Kopparberg Fruit Lager, ett uppfriskande lageröl med smak av citron och lime. Smaken kan beskrivas som en kombination av Kopparberg Ciders fruktiga och uppfriskande smak balanserad med lagerölets beska och den tror kommer falla väldigt många i smaken.
Att vi valt att ha vårt starka varumärke Kopparberg på etiketten är ett bevis på att vi tror på den och är stolta över den.
Veckans dryckestips
En traditionellt bryggd lagerbas, men utan humle, där vi istället gett ölet en fruktighet av citron och lime. Smaken kan beskrivas som en kombination av Kopparberg Ciders fruktiga och uppfriskande smak balanserad med lagerölets beska.
Dricks kall direkt ur flaskan.
Nyhet! Kopparberg Fruit Lager
Nu tar den plats i vårt sortiment; Kopparberg Fruit Lager. Kopparberg Fruit Lager är ett uppfriskande lageröl smaksatt med citron och lime som tar Kopparberg in i en helt ny dryckeskatergori! Först ut att sälja den blir Storbritannien, Finland och Sverige.