Bryggeriet

Nyheter

De senaste nyheterna direkt från Kopparberg.

  • 2013-10-10
  • VD-ord

Stockholm.

När man är ute och reser i världen och besöker andra storstäder nämner de faktiskt ofta Stockholm som en fin och rolig stad att besöka. Där finns allt från moderna butiker och caféer till trendiga restauranger och nattklubbar. Och eftersom man ofta är hemmablind, så är det dryckestrenderna som väcker störst intresse hos mig.

Något som man ser är på gång i Stockholm, och på många andra håll i världen, är öl från mikrobryggerier. Jag är säker på att dessa öl kommer att ta allt större plats på restauranger och krogar och ta en del volym. Kanske inte av den vanliga öldrickaren, som oftast har en livslång relation till sitt favoritöl, men av dem som dricker vin och drinkar.

Med ett bredare utbud vid sidan av de vanliga lagerölen, kommer det att bli allt mer populärt och trendigt att dricka olika typer av öl. Detta värmer givetvis ett bryggarhjärta! Detta kommer att gynna både krog och konsument och jag tror att denna utveckling kommer att gå fort.

Vid sidan av ölsegmentet kommer även cidersegmentet att utvecklas. Då menar jag inte att vi kommer att erbjudas vår svenska cider i allt fler smaker, utan även ett växande intresse för olika utländska typer av cider.

Har ni varit ute i Stockholm nyligen så memorera bilden och gör det samma om ett par månader, redan då kommer ni att se skillnad.

Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2013-10-03
  • VD-ord

Positiv publicitet.

Något som gett oss mycket positiv publicitet är världsfinalen av årets entreprenör som genomfördes i Monte Carlo i Monaco i somras. Det har skapat ett stort intresse kring oss som företag och våra produkter, framförallt på de brittiska öarna.

Det har funnits ett stort medialt intresse för tävlingen, vilket har resulterat i reportage i både tv och tidningar.  Ett exempel på det kan ni se om ni går in via länken i veckans VD-ord.  Där kan ni ta del av en artikel från brittiska BBC.

Det mediala intresset har hjälpt oss att stärka vårt varumärke. Många kunder har hört av sig då de hört eller läst något om oss och återkommit med positiv respons. De ser oss som ett intressant och levande företag.

Jag vet även att just den här artikeln var en av de mest lästa på BBC då den publicerades.

How near-death accident at sea launched cider success. Klicka på länken för att läsa artiklen:
http://www.bbc.co.uk/news/business-23464893

Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2013-09-26
  • VD-ord

Våra större kunder.

Ett av de bättre exemplen på det här är då vi lanserade vår Naked Apple, som är en lite mindre söt cider. Hela idén och upplägget kom från våra kunder.

Så om ni handlar på Systembolaget eller går på en pub någonstans i världen och dricker en Naked Apple, då kan ni skänka en tanke till våra kunder.

Att folk bryr sig mycket om den eventuella skattehöjningen råder det ingen tvekan om. Jag får väldigt många frågor om vad som kommer hända och hur det kommer att påverka gränshandeln. Självklart kommer det att påverka gränshandeln och vi kommer inte att dricka mindre.

För att få ordning på det här måste vi ha samma dryckesskatt i hela EU. För det var ju faktiskt meningen när EU bildades. Fast tyvärr tror jag inte detta kommer att hända på många år.

Trevlig helg!
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2013-09-19
  • VD-ord

Besök i Kopparberg.

Redan när de kom till det lilla hotellet i Bångbro blev de förtjusta i vår charmiga lilla ort. Därefter visade vi upp vårt fantastiskt fina bryggeri och det i kombination med vår engagerade och positiva personal gjorde våra kunders besök i Sverige fulländat. Allt handlar i slutändan om att bygga varumärken och dessa besök är ett viktigt steg i det.

Vi bjuder våra kunder till bryggeriet så att de själva kan se hur vi bryr oss om och vårdar vårt varumärke. Då pratar jag inte om att arbeta med reklambyråer eller så, utan om kvalitet. Kunderna får se hur vi kontrollerar och följer upp våra råvaror. Hur vi följer produkten så att den alltid smakar samma och hur vi hittar eventuella fel på vägen. Ja helt enkelt att vi bryr oss om våra produkter så att de smakar bra och ser bra ut i förpackningarna.

Vi vet att det kostar extra att ha dessa processer, men vi vet även att det bygger ett varumärke från grunden.

En av våra viktigaste utmärkelser är vår BRC-certifiering, vilket visar att vi har högsta livsmedelskvalitet i Europa. Det lägger vi mycket tid och kraft på att behålla!

Trevlig helg!
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2013-09-12
  • VD-ord

Kanarieöarna.

Som jag skrivit om tidigare, så har vi inlett ett globalt samarbete med SABMiller. Ett samarbete som innebär att vi tillsammans skall lansera vår cider på utvalda exportmarknader. Det var nu dags för ett nytt steg, då vi skrev ett avtal för Kanarieöarna. På Kanarieöarna finns det två stora bryggerier, Tropical i Las Palmas och Dorada på Teneriffa. Tillsammans har de en stor dominans vad det gäller ölförsäljningen.

Kanarieöarna är ingen ny marknad för oss, utan vi har funnits här i egen regi sedan länge under ledning av vår spanska landschef Mr. Gonzales. Han har jobbat med oss sen 1999 och byggt upp en riktigt fin marknad, så självfallet tycker han det är dags för oss att ta nästa steg.

Att Mr. Gonzales & Co. kommer att ha mycket att göra under den närmsta tiden råder det ingen tvekan om och utvecklingen här kommer att bli mycket intressant att följa. Det var i varje fall mycket glada och positiva framtidstankar under de dagar jag befann mig där.

Så när skandinaver, engelsmän och tyskar dricker en iskall cider upptappad direkt från fat i ett Kopparberg glas, det är sådana tillfällen som gör både mig och mina medarbetare extra stolta.

För hade det inte varit för våra duktiga medarbetar i alla led, då hade vi inte kunna få fram så här bra produkter och det är en förutsättning för att vi skall kunna fortsätta utveckla cidermarknaden i världen.

Trevlig helg!
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2013-08-29
  • VD-ord

Nu ser vi fram mot en framgångsrik höst.

För att summera vad som hänt under sommaren, så har mycket för vår egen del handlat om samarbetet med SABMiller, men även våra befintliga marknader har fortsatt öka och därmed krävt sin tid.

Sommarvädret kom sent i år. Efter en mycket kall maj och juni slog vädret om i juli och vi fick en av de varmaste somrar på länge. De flesta bryggerier har haft hur mycket som helst att göra och det är så det skall vara!

För värme är lika med ökat självförtroende i bryggarbranschen, så nu ser vi fram emot en framgångsrik höst.

Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2013-06-27
  • VD-ord

En riktigt trevlig sommar till er alla.

Jag vill därför härmed passa på att önska vår personal, våra kunder och samarbetspartners en riktigt trevlig sommar!

/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2013-06-20
  • VD-ord

Glad midsommar.

Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2013-06-18
  • Pressreleaser

Kopparbergs Bryggeri i nytt samarbete

Kopparbergs Bryggeri i samarbete med världens näst största bryggerikoncern

Kopparbergs Bryggeri har inlett ett samarbete med SABMiller. Samarbetet innebär att Kopparbergs Bryggeri och SABMiller tillsammans skall lansera Kopparberg cider på utvalda exportmarknader. Den första marknaden blir Australien.

– ”Som en av de största cidertillverkarna i världen ser jag detta samarbete som något mycket positivt och jag är säker på att vi tillsammans med SABMiller kommer att fortsätta utveckla cidermarknaden i världen”, säger Peter Bronsman, VD Kopparberg Bryggeri AB.

Pressmeddelandet som pdf

  • 2013-06-13
  • VD-ord

World Entrepreneur Of The Year.

Jag tillbringade totalt fyra dagar i Monte Carlo och det var verkligen ett påkostat och fint arrangerat evenemang. Totalt deltog 49 finalister från hela världen. Självklart fick ett så här stort event mycket intresse från media och många var intresserade av mig och Kopparberg.

Alla lät de sig imponeras av hur vi lyckats köpa ett nedlagt bryggeri för att därefter slå oss in på ett helt nytt segment, vad det gäller cider. Så dagarna var helt fullspäckade med att prata Kopparberg.

Faktum är att jag hade en go magkänsla och jag vet, då jag pratade med folk där nere, att jag var en mycket stark segerkandidat. Denna känsla hade jag hela tiden, men tyvärr räckte jag inte hela vägen fram. Segrare blev istället entreprenören från USA, som skapat världens största yoghurtfabrik.

Men vi kommer igen…

Här kan ni se vad t.ex. engelska BBC skriver om det:

http://www.bbc.co.uk/news/business-22854440

Trevlig helg!
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Föregående Nästa