Bryggeriet

Nyheter

De senaste nyheterna direkt från Kopparberg.

  • 2017-02-06
  • VD-ord

Fler från personalen i London

Här ser ni fler från personalen på resa i London. Även detta gäng är fotade på Trafalgar Square.

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Personalresor
  • 2017-01-18
  • VD-ord

Personalresor

Den bästa förutsättningen för att ständigt kunna utveckla och förbättra våra produkter är en motiverad personal. Delaktighet, förståelse och samförstånd är vägen dit och därför kommer vår produktionspersonal under våren att få besöka några av de pubar och butiker där våra produkter hamnar.

På bilden ser ni ett glatt gäng vid Trafalgar Square i centrala London.

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2017-01-18
  • Nyheter

Film om energicentralen

Här tar Fredrik Karlsson dig genom arbetet med vår energicentral:

Årets entreprenör 2016
  • 2016-12-08
  • Nyheter

Årets entreprenör 2016

Peter Bronsman fick pris som Årets Entreprenör 2016.

Läs mer här

 

 

Klockutdelning 2016
  • 2016-12-07
  • VD-ord

Klockutdelning 2016

Igår var det dags för den årliga klockutdelningen på bryggeriet i Kopparberg.

Att dela ut en klocka efter 10-, 15- och 20-års hårt arbete tycker vi är ett bra sätt att visa vår uppskattning. Som VD är man otroligt stolt över att ha ett team som kämpar och sliter hela tiden, men som framförallt stannar kvar på bryggeriet med sin långa erfarenhet och kompetens.

För mig är det alltid lika roligt att få äran att dela ut dessa jubileumsklockor till folk som verkligen förtjänar dem. Det är en av årets absoluta höjdpunkter.

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2016-11-24
  • Pressreleaser

Delårsrapport Q3

  • Resultatet efter finansiella poster 268,4 Mkr (229,6 Mkr)
  • Nettoomsättning exklusive dryckesskatt 1 508,3 Mkr (1 511,8 Mkr)
  • Fortsatta framgångar på exportmarknaderna

VD:s kommentar

Koncernens nettoomsättning under årets nio första månader uppgick till 1 508,3 Mkr (1 511,8 Mkr). Periodens resultat är det bästa någonsin och det beror på en fortsatt fokusering på våra starka varumärken.

På exporten har vi fortsatt med att fokusera på vårt cidervarumärke Kopparbergs Cider med smakerna Kopparberg Päroncider, Strawberry/lime, Elderflower/lime och Mixed Fruit. Vi har även fortsatt att utveckla dessa med fler förpackningstyper, så som Frozen Cider och femliters Kopparkeg. Under sommaren har vi lanserat Kopparberg Fruit Lager som är ett uppfriskande lageröl smaksatt med citron och lime. Lansering har skett på de brittiska öarna, samt ett antal utvalda marknader, och den har mottagits mycket väl av konsumenterna. På den brittiska marknaden är Kopparberg Cider det mest sålda varumärket inom premiumsegmentet och litermässigt har vi en ökning på 10%. Detta är ett gott tecken då våra konsumenter tycker om och fortsätter att uppskatta våra befintliga, men även nylanserade produkter. Att omsättningen har sjunkit något i SEK, trots volymökning, beror på pundets försvagning mot den svenska kronan.

På den svenska marknaden har vi fortsatt fokusera på Kopparberg Cider, Sofiero samt inom Craft Beersegmentet vårt specialöl Höga Kusten. Vårt pubkoncept John Scott’s fortsätter att utvecklas positivt med nya enheter. Resultatet efter finansiella poster uppgick under perioden till 268,4 Mkr (229,6 Mkr). Den lägre kursen på pundet har inte haft så stor påverkan på resultatet då vi bland annat har terminssäkrat valutan, och även arbetat aktivt med att få en balans i valutaflödet. Än är det för tidigt att säga hur årets resultat kommer att bli, det positiva är att vi har en ökande försäljning vilken vi räknar med att hålla i sig, men valutakursutvecklingen är alltid en osäkerhetsfaktor.

Peter Bronsman Verkställande direktör

Läs hela rapporten här.

  • 2016-11-09
  • Nyheter

Julens drycker

Julen närmar sig med stormsteg och därför börjar vi se julsortimentet i dagligvaruhandeln och på Systembolaget. Här är våra bidrag:

 

Svagdricka

Kopparbergs Svagdricka finns att hitta i de flesta större dagligvarubutiker.

 

Zeunerts-Julol

Zeunerts Julöl finns att beställa från systembolaget.se.

Sofiero-julol

Sofiero Julöl finns på Systembolaget, både i butik och online.

Zeunerts-Julmust

Zeunerts Julmust är en favorit som många längtar till. Precis som svagdrickan så finns den i de flesta större dagligvarubutiker.

 

  • 2016-09-15
  • Nyheter

Brand Sweden Award

På onsdagskvällen under det svensk-brittiska handelskammarens 110-års jubileum i London fick Kopparbergs VD Peter Bronsman mottaga priset ”Brand Sweden Award”.

Brand Sweden Award med Peter Bronsman, Meriam Alnaman och Carl-Erik Berg brand-sweden-award_kopparberg_peter-bronsman

Prisutdelare var greve Bertil Bernadotte.

“Det var mycket hedrande och vi är mycket stolta över att få detta pris för våra insatser på den brittiska marknaden.” säger Peter Bronsman.

Brand Sweden Award delas ut till ett svensktägt företag som har tagit tillvara på sitt svenska ursprung och använt det som en tillgång för sitt varumärke i Storbritannien, och därmed gynnat svensk export.

Kopparberg Fånga Dagen
  • 2016-09-05
  • Nyheter

Kopparberg Fånga Dagen

Under höst och vinter kommer vår Fånga Dagen-kampanj rulla ut i Sverige. Kampanjen ska stärka Kopparberg som varumärke genom att lägga fokus på platsen allt händer; Kopparberg. Kopparberg kommer därmed ta plats på bio, utomhus och sociala medier.

Vi vill lägga fokus på äktheten som vi står för. Kopparberg kommer från och görs i Kopparberg och det är viktigt för oss. Det i kombination med att vi alltid vill utveckla cidersegmentet, och till viss del dryckessegmenet i stort, gör att Fånga Dagen passar väldigt bra för att beskriva oss och varumärket.

Sarah Bronsman, Marketing Developer

Allt är filmat i Kopparberg, både på bryggeriet och ute i byn.
Musik: Urban Cone – Weekends

Här kan du kolla in filmen:

  • 2016-08-25
  • Pressreleaser

Delårsrapport för Q2 2016

Idag släpptes vår delårsrapport för Q2 2016.

  • Resultatet efter finansiella poster 139,2 Mkr (108,5 Mkr)
  • Nettoomsättning exklusive dryckesskatt 937,6 Mkr (918,8 Mkr)
  • Fortsatta exportframgångar

VD:s kommentar

Koncernens nettoomsättning uppgick under första halvåret 2016 till 937,6 Mkr (fg år 918,8 Mkr).

Periodens resultat är det bästa någonsin och är ett resultat av fortsatt fokusering på våra starka varumärken. På exporten har vi fokuserat på Kopparbergs Cider med smakerna Kopparberg Päroncider, Strawberry/Lime, Elderflower/Lime och Mixed Fruit samt att utveckla dessa med fler förpackningstyper.

På den brittiska marknaden är Kopparberg Cider det mest sålda varumärket inom premiumsegmentet.

Under perioden har vi lanserat Kopparberg Fruit Lager som är ett uppfriskande lageröl smaksatt med citron och lime. Lansering har skett på de brittiska öarna, samt ett antal utvalda marknader, och den har mottagits mycket väl av konsumenterna.

På den svenska marknaden har vi fortsatt fokusera på Kopparberg Cider, Sofiero samt inom Craft Beersegmentet vårt specialöl Höga Kusten. På vår viktigaste marknad, de brittiska öarna har britterna valt att inom en framtid lämna EU (Brexit), vad detta kommer innebära för oss är det dock för tidigt att säga.

Resultatet efter finansiella poster uppgick under perioden till 139,2 Mkr (108,5 Mkr). Förbättringen beror i huvudsak på en bättre produktmix. Än är det för tidigt att säga hur årets resultat kommer att bli då valutakursutvecklingen samt vädret är stora osäkerhetsfaktorer.

Peter Bronsman Verkställande direktör

Läs hela rapporten här.

Föregående Nästa