Bryggeriet

Nyheter

De senaste nyheterna direkt från Kopparberg.

  • 2016-01-07
  • VD-ord

Så sålde vi Kopparberg utanför Sverige

Vi får mycket frågor om hur vi gjorde i början för att kunna lansera ett då helt okänt varumärke utomlands.

Jag ska därför på ett enkelt vis försöka berätta hur vi gjorde när vi tog vår Kopparberg Cider utanför Sveriges gränser i mitten av 90-talet.

Det vi visste då var att vi hade en produkt med ett bra namn och en riktigt bra smak, tyvärr visste jag även att vi inte hade några pengar. Så namn, smak och fattig var de tre komponenterna då vi skulle lansera vår cider utomlands.

Smaken och kvalitén visste vi sedan förr att konsumenterna tyckte om, så jag hade känslan att om vi bara fick folk att våga prova och smaka vår produkt då skulle det här växa sig allt starkare.

På den här tiden, alltså i mitten av 90-talet, då var det mycket mer charter på semestrarna. Folk bokade sin vecka och åkte till sin destination. Det var inte alls samma flexibilitet och äventyrslystenhet som finns bland folk idag och inte samma bredd av utbud hos researrangörerna.

Vi kartlade vart de svenska semesterresorna gick samt var och på vilka hotell på resemålen de bodde.

På den tiden var det främst Spanien inklusive Kanarieöarna och Grekland som lockade. Vi gick helt enkelt in på resebyråerna, tog deras kataloger och frågade efter de populäraste hotellen.

Därefter flög vi ner med vår säljstyrka, knackade på och sålde in våra produkter där vi visste att svenskarna bodde. Många av dem kände till vår cider sedan förr, då vi redan haft en fin framgång på det svenska Systembolaget, andra smakade den för första gången. Försäljningen ökade hela tiden, dock i en liten omfattning men glädjande nog ökade även försäljningen på hemmaplan då vi blivit allt mer kända bland resenärerna. Det blev en ”snackis” bland de svenska turisterna i Playa de Inglés på Gran Canaria, Magaluf på Mallorca och grekiska Rhodos att svensk cider säljs ”över hela världen”, fast vi i självaverket sålde där svenskarna fanns.

Vi måste komma ihåg att det här var snart 20 år sedan och e-mailen fanns knappt, utan vår bästa vän var faxmaskinen. Därför fick vi en hel del fax från de svenskar som tyckte att det var fantastiskt att de kunde hitta sin favoritdryck på allt fler hotell, framförallt i Spanien och Grekland. Men det var ju inte bara svenskar som åkte på chartersemester till dessa ställen, så nu hade även engelsmännen fått upp ögonen för vår dryck. Vi började därför även få allt fler från de brittiska öarna om varför denna produkt inte fanns där. Så man kan säga att vi tack vare Spanien och Grekland skapade en efterfrågan som gjorde att vi kom in på den brittiska marknaden.

Så summa summarum:

Med en riktigt bra smak och ett jäkla kraftigt engagemang samt ett stort antal slitna skor fick vi Mallorca, Kanarieöarna och den grekiska övärlden att lägga grunden till idag en av världens populäraste cidersorter.

Den perfekta spaniensemestern – Kopparberg på fat och havsutsikt

 

Veckans dryckestips

Vårt senaste tillskott i ciderfamiljen är Kopparberg Raspberry Smooth som idag säljs i Sverige och Storbritannien. Det är en cider med mindre kolsyra och en liten skumkrona. Än finns det bara på fat.

Kort kan jag även beskriva den som en smakbomb av hallon - alltså riktigt god.

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Bryggeriköp
  • 2015-12-28
  • VD-ord

Bryggeriköp

Bryggerikartan i världen har verkligen ritats om i och med alla uppköp och sammanslagningar som skett. Från att i stort sett alla länder haft sina egna bryggerier och varumärken finns det idag allt färre lokala dominanter. Här i Skandinavien märkte vi det framförallt i början av 2000-talet då Pripps slukades av Carlsberg. Jag kommer ihåg att min tanke då var att det nu var slut på uppköp, men det visade sig istället bara vara början.

Den senaste jätteaffären inom bryggerivärlden är att världens största bryggeri, AB InBev, köper världens näst största bryggeri, SABMiller, för den hiskeliga prislappen som det skrivits om i tidningarna på ca 970 miljarder. Det är en av de största företagsaffärerna i världen.

Ser man tillbaka de senaste 15-åren och de uppköp som varit då Carlsberg slukade Pripps, brittiska Scottish & Newcastle växte med uppköp av Kronenbourg, Mythos och Hartwall med flera, för att sedan bli uppköpta av Carlsberg och Heineken och då InBev tog över Budweiser är det många parametrar som kännetecknar dem. En av dem är att de flesta varit lyckade och bra för aktieägarna och att de fortsatt att utvecklas.

För vår egen del har vi ett avtal med SABMiller. Vad som kommer att hända och hur vårt avtal kommer att se ut om InBev tar över vet vi först när affären är klar, vilket enligt rykten blir i slutet av 2016 om allt går bra.

Så inför 2016 tror jag inte att det kommer bli så mycket uppköp och det beror på att det inte finns så mycket kvar att köpa för de stora. Men vem vet, nästa steg kanske blir att vin- och spritproducenter börjar köpa bryggerier, eller tvärtom?

Härmed vill jag önska er alla ett riktigt Gott Nytt År!

 

Veckans dryckestips

Till nyår vill jag passa på att tipsa om våra goda alkoholfria cideralternativ, har du tur hittar du även vår nyårsflaska i just din butik.

Antingen dricker du den precis som den är, serverad med några isbitar. Eller så provar du några av våra omtyckta alkoholfria ciderdrinkar, som även passar som välkomstbål.

 

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Stöd från Klimatklivet
  • 2015-12-22
  • Nyheter

Stöd från Klimatklivet

Vi är oerhört glada över att Naturvårdsverket med sin satsning på klimatet valt att stödja vår satsning på en ny energianläggning. Genom stödet från Klimatklivet får vi inte bara ekonomiskt stöd, det är även ett bevis på att vår investering faktiskt kommer bidra till ett mer hållbart klimat. Tack!

Naturvårdsverkets pressmeddelande

Om Klimatklivet

Det huvudsakliga syftet med satsningen Klimatklivet är att minska utsläppen som påverkar klimatet. Satsningen Klimatklivet är en del av regeringens vårbudget som riksdagen beslutade om i juni 2015. Naturvårdsverket ska i samverkan med andra centrala myndigheter och länsstyrelserna ge stöd till lokala klimatinvesteringar.

  • 2015-12-21
  • Nyheter

#challengewinter med Kopparberg Strawberry&Lime

Utmaningen är igång och det är dags att ta tillbaka sommarkänslan. #challengewinter med Kopparberg Strawberry & Lime drog igång med att vi bjöd in två av Stockholms mest aktiva fixare, LångKalle – klubbarrangör, dj, promoter och Olle Odjur – Studio Barnhus. Tillsammans utmanade de decemberkylan och körde en färgsprakande sommarfest på Rosenhill. Tack till alla som drog på sig dunjackan, mössan och dansade in vintern med oss! Det här var bara början…

Följ Challenge Winter på challengewinter.se

  • 2015-12-21
  • VD-ord

Att bygga starka varumärken

Varumärkesbyggandet är högt prioriterat och oerhört viktigt för oss i vårt arbete. Våra varumärken är vår viktigaste tillgång. Det är dem vi lägger mest fokus på och något som vi värdesätter högt.

Kopparberg Cider är idag ett av de starkaste cidervarumärkena i världen. Att vi lyckats bygga ett så starkt varumärke på 20 år gör mig självfallet väldigt stolt. För mig kännetecknas ett varumärke av bra kvalitet och att folk köper det till rätt pris.

När man tittar på statistik ifrån vår viktigaste marknad, UK, då finns det inget tvivel på om vi lyckats bygga ett starkt varumärke eller inte. I statistiken nedan kan ni se siffrorna från oktober 2014 till oktober 2015, det vill säga ett års försäljning inom off-trade segmentet. Här kan man se att Kopparberg Cider är det åttonde mest sålda varumärket inom kategorin öl och cider och att det vuxit med 9 %. Att konsumenterna är villiga att betalat ett bra pris för våra produkter, ser man i kolumnen längst till höger och det är i mitt tycke den viktigaste kolumnen.

Statistiken visar de 25 mest sålda varumärkena och det är klart att jag blir väldigt stolt när jag tittar på den. Inte nog med att vi säljer mer volym än världsvarumärken så som Heineken, Guinness, Corona och San Miguel, utan vi får även bättre betalt än dem.

Med denna statistik vill jag så här innan jul tacka vår fantastiska personal, för utan dem hade detta inte varit möjligt. Jag vill även tacka våra leverantörer som ställer upp för oss i vått och torrt och självfallet alla våra kunder och konsumenter som köpt våra produkter och visat att de tror på dem.

Så en riktigt God Jul till er alla!

 

Veckans dryckestips

- A Kopparberg, please.
Denna vecka passar jag på att nämna Kopparberg Päron som veckans dryckestips. Detta är en produkt som betytt allt för oss. Det är tack vare Kopparberg Päron som vi slog oss in på exportmarknaden och då framförallt UK. Och den har förtjänat varje såld flaska.

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2015-12-17
  • VD-ord

Klockutdelning igen

I januari 2000 köpte vi Sofiero Bryggeri i Laholm, så nu var det dags att dela ut jubileumsklockor till de anställda som varit där sedan starten, det vill säga i 15 år.

Sofiero Bryggeri är ett litet nischat bryggeri som jag tror att alla bryggerier oavsett storlek skulle behöva ha för att främja sin produktutveckling och för att kunna köra mindre batchar. Helt enkelt för att kunna ta fram produkter man annars inte hade vågat prova att ta fram.

Vi är lyckligt lottade som har vårt lilla mikrobryggeri, där vi alltid haft förmånen att ha en oerhört duktigt personal. Folk som är lojala och gör ett mycket bra jobb!

Våra 15-års jubilarer.

 

Veckans dryckestips

Jag vill passa på att hylla vårt bryggeri i Laholm genom att tipsa om vår goda lager Sofiero. Denna blå burk har en stor del i vår framgång och även om inte alla väljer att dricka den så är vi otrolig glada att så många tycker om den.

På Systembolaget finns den i både 33 cl burk och 50 cl burk men även på 33 cl PET. Nu under julen säljs även Sofiero Julöl. I utvalda matbutiker finns även Sofiero 3,5%, Sofiero 2,8% och även Sofiero Lättöl.

Läs mer om Sofiero på sofierobeer.com.

 

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2015-12-10
  • VD-ord

Klockutdelning

Denna vecka hade jag tänkt skriva mycket om vad som händer i bryggerivärlden, men då det var dags för vår årliga klockutdelning vill jag ägna veckans VD-ord helt och hållet till att tacka den otroliga personal vi har. Att på det här viset få visa min uppskattning till vår fantastiska personal är för mig ett av de bästa ögonblicken på året. I år delades det ut 10-, 15- och 20-års klockor.

Vår underbara jubileumspersonal.

 

Veckans dryckestips

Den 1 december tog sig Kopparberg Strawberry & Lime in på Systembolagets hyllor. Detta är vår snabbast växande cider och vi är superglada att den äntligen finns mer lättillgänglig för dig som är sugen på att smaka på den.

Den säljs i en 33 cl glasflaska och vi rekommenderar att du dricker den kyld i ett stort glas med massor av is.

Nu passar jag på att önska er alla en riktigt trevlig helg!

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2015-12-03
  • VD-ord

Kvalitet framför kvantitet

För några år sedan tog vi ett beslut om att sluta vara en mängdproducent av julmust och bara koncentrera oss på kvalitetsmust. Självfallet var det vår Zeunerts Julmust som vi la all vår kraft på. Faktum är att år efter år ökar dess försäljning och det beror helt enkelt på att den är riktigt, riktigt god. Nu när vi dessutom levererar den i en specialdesignad flaska så höjs premiumkänslan ytterligare.

Jag är glad att ledningsgruppen en gång tog beslutet att satsa på kvalitet istället för kvantitet.

Hoppas ni alla får en riktigt trevlig helg!

VECKANS DRYCKESTIPS

Den här veckan kan jag helt enkelt tipsa er om att köpa hem några Zeunerts Julmust. Smakar lika gott till adventsfika som till glöggmingel.

I år tappas den alltså på den här specialdesignade flaskan men går fortfarande att köpas i 6-pack.

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Nyheter på Systembolaget
  • 2015-12-01
  • Nyheter

Nyheter på Systembolaget

Från och med idag finns vår Kopparberg Strawberry&Lime 4,5% på Systembolagets hylla i ca 80 butiker runt om i landet.

Även 1857 har tagit sig in, men än så länge bara i beställningssortimentet.

Sedan två veckor tillbaka finns också Kopparberg Frozen Fruit Cider med smak av Mixed Fruit.

  • 2015-11-26
  • VD-ord

En nystart av "bloggen"

Nu var det dags att ta nya tag med VD-ordet som tyvärr haft ett uppehåll på några månader. Det är faktiskt första gången det haft ett längre uppehåll sedan jag började med det 1997. Det beror inte på att jag inte haft något att skriva om, utan att vi helt enkelt gjort om vår hemsida och valt att vänta tills vi kunde köra på för fullt igen.

Att jag redan 1997 startade med att ge ut ett VD-ord varje vecka innebär faktiskt att jag var en av de första ”bloggarna” på den här sidan jordklotet. Men nu har jag fått konkurrens då folk idag konstant delar allt med alla.

Självfallet omsätter vi idag mycket mer än då jag började men jag tror och hoppas att vi trots det fortfarande har kvar samma tänk. Så här kommer jag att beröra dels vad som händer hos oss men även övrigt i branschen, från alkoholskatter till utveckling av nya produkter. Just det senare, alltså utveckling av produkter, har vi varit oerhört bra på sedan vi köpte bryggeriet 1994.

Det är inte många som skapat så mycket inom dryckesbranschen och då framförallt inom produktsegmentet cider. Här har vi skapat mycket och då även hjälpt andra i Sverige och runtom i världen. Vi skapade ett helt nytt segment. Från början pratade man om öl och vin, numera pratar man om öl, vin och cider.

Jag kommer även ta upp lite anekdoter från förr, men inte stanna kvar i det som hänt för länge utan alltid se framåt. Just idag passar det bra att ta upp en liten rolig grej då jag precis nämnt hur vi skapade ett helt nytt segment med vår cider och jag samtidigt sitter med ett gammalt pressmeddelande i handen. Det är inget som vi själva skickat ut utan det är faktiskt ett från dåvarande Pripps, från tiden innan de var ägda av Carlsberg. Ibland blir man oerhört stolt när någon försöker härma våra idéer och det här är ett sådant exempel.

19 mars 1999 skriver Pripps att de ska lansera en starkcider och nämner i sitt utskick att det ska bli en stark utmanare till Kopparberg Cider som har dominerat marknaden och har en marknadsandel på 60%. Jag minns hur stolt jag var när jag läste detta, då det marknadsledande bryggeriet tar upp lilla Kopparberg i sitt pressmeddelande.

Slutsatsen är helt klar. Hade det inte varit för oss så hade inte Pripps och sedermera Carlsberg haft någon cider.

Nu vill jag önska er alla en riktigt trevlig helg!


Veckans dryckestips

Ta sommaren till vintern! På Systembolaget finns Kopparberg Frozen Fruit Cider. Den finns i tre smaker: Jordgubb & Lime, Fläder & Lime och nu även Mixed Fruit. Lägg den i frysen ett par timmar. Häll upp i ett glas och avnjut med sked eller sugrör. Det går givetvis även bra att bara klippa upp toppen och stoppa i ett sugrör om du vill undvika disk.

Frozen-Fruit-Cider-Sorbet

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Föregående Nästa