Bryggeriet

Nyheter

De senaste nyheterna direkt från Kopparberg.

  • 2014-12-18
  • VD-ord

God Jul och Gott Nytt År

Jag vill även tacka er alla för 2014 som har varit ett mycket bra år.

Nu ser fram emot ett fantastiskt 2015.

Trevlig helg!

/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2014-12-04
  • VD-ord

Årets klockutdelning

Vi har alltid en första klockutdelning när man jobbat tio år och därefter vart femte år.

I år var det första gången som vi skulle dela ut 20-års klockor. Självfallet hölls denna högtidsstund på Bångbro Herrgård i Kopparberg.

Jag känner mig oerhört stolt och glad då i stort sett samtliga som vi anställde för 20 år sedan är kvar än idag.

Som det känns tror jag inte det finns någon bättre personal än den vi själva har och jag kan lova att den glädje jag kände då jag delade ut klockorna gjorde att det kändes som om jag redan fått årets julklapp.

 

Trevlig helg!

Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2014-11-13
  • VD-ord

Zeunerts Julmust

När vi köpte Zeunerts Bryggeri i början av 2000-talet hade de redan då en väldigt bra julmust som skilde sig från de andra. Den lagrades och hade därför en mustigare smak, en något ”vuxnare.

Vi sålde själva vid den här tidpunkten stora volymer av vår ”läskmust”. Den hade en helt annan smak än Zeunerts Must, som var den enda på marknaden av sin typ. Därför valde vi att ta bort vår klassiska must och satsade enbart på Zeunerts, då den tillför marknaden mycket mer. Från början såldes den mest uppe i Norrland, men snabbt spridit sig längre söderut. Genom sin unika smak har den blivit väldigt populär och en testvinnare i flertal smaktester. Folk har till och med startat en Facebooksida där de tipsar varandra om var den finns att få tag på.

Så sent som i förra veckan var jag i en ICA-butik där föreståndaren dök på mig och talade om att musten var lika bra som vanligt och hur efterlängtad den var, för som han sa: ”Det är den enda riktiga musten.”

Så jag kan varmt rekommendera er alla att prova den!

Trevlig helg!

/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2014-11-07
  • VD-ord

Kopparbergs Svagdricka

Jag har förstått att många är intresserade av att läsa det, för då jag inte skriver något är det många som hör av sig och frågar efter det. Jag lovar att försöka bättra mig!

Att vi fokuserar på cider över hela världen är väl ingen nyhet och inte heller att vi även kommer att fortsätta göra så. Sedan vet säkert även de flesta att andra produkter med stor fokusering är våra öl med Sofiero, Zeunerts, Höga Kusten och Fagerhult i spetsen.

En produkt som däremot är lite bortglömd är vår Svagdricka som vi säljer en stor volym av. Svagdrickan har vi haft på den svenska marknaden sedan 1994 och den har alltid tillverkats enligt samma recept.

Många har kanske gått i tron att det bara är den äldre generationen som dricker den, men den volym som vi säljer visar att det är fel. Många köper den för att blanda sin egen favoritglögg, medan andra dricker den som den är.

Om ni inte har testat den innan så passa på att smaka den som den är för dess fräscha smak eller köp hem och sätt er egen glögg.

Trevlig helg!

Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2014-10-24
  • VD-ord

SIAL-mässan

Ändamålet med resan var självklart inte bara själva mässan, utan jag passade även på att ha en hel del internationella möten. Dels för att de var på plats, men även för att det är en mycket bra plats för möten.

SIAL är en av de största mat- och dryckesmässorna i Europa. Den turas om att arrangeras vartannat år med ANUGA i Köln.

Det som slog mig när jag kom dit var hur mycket försämrat det blivit allmänt på dryck kontra mat. Senast jag var där var väl ett tiotal år sedan och då var de riktigt bra på dryck, nu var det långt ifrån vad jag förväntade mig. Det kan bero på att för 10-15 år sedan fanns det fler bryggerier och ciderier, dessa har numera blivit uppköpta av större aktörer. Tyvärr får man nog vänja sig vid att det kommer att vara på denna nivå.

De som besökte mässan för matdelen däremot måste ha jublat, för där fanns det hur många utställare som helst och när jag pratade med dem så var de jättenöjda med mässan.

Trevlig helg!

Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2014-10-16
  • VD-ord

Kopparberg i Spanien

Vi har sammanfattat och året och dess utfall hittills, men framför allt har vi diskuterat framtiden. Vår försäljning är uppdelad i olika områden så som Barcelona, Alicante, Mallorca och Malaga, men även Andorra, Gibraltar och Portugal styrs från vårt spanska bolag.

Då vi varit med här länge så är det självfallet oerhört inspirerande att se hur vårt varumärke blivit allt starkare.

Framförallt de kunder som vi haft över tio år ser att de får allt fler kunder i takt med att varumärket stärks och därmed även försäljningen.

När man kommer till något av dessa områden som turist från Sverige, Finland, England (eller var det än må vara) så pratas det väldigt mycket om Kopparberg från Sverige och det görs det framförallt för att vår cider finns i stort sett på alla populära platser. Den finns på fat, flaska eller burk. Detta hade självklart inte gått utan en fantastisk och hängiven personal, som alla brinner för sin uppgift.

Trevlig helg!

Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2014-10-09
  • VD-ord

Vår innovation

Den här gången var det en av våra utländska kunder som kom till oss för att få lite inspiration och för att diskutera framtidsmöjligheter samt produktidéer. Det är alltid lika utvecklande för oss att sitta ner med våra kunder. Det ger oss en möjlighet att på bästa sätt förstå deras behov. Självklart är det väldigt viktigt för att vi ska kunna utveckla våra produkter, men även för att vi inte ska tappa tron på vår innovationsförmåga. Vi har alltid legat i framkant av utvecklingen och det skall vi fortsätta att göra.

Vi är kända för att jobba nära våra kunder, vilket är viktigt för oss och ger oss en kick. Även kunderna uppskattar ett nära samarbete med oss, då vi tillsammans kan ta fram och utveckla produkter och smaker de inte trodde fanns. Ett bra exempel på detta är vår Mixed Fruit cider. Där hade vi smaken men utvecklade sedan den och förpackningen i nära samarbete med en av våra kunder. Idag är det en av våra mest sålda produkter. Så utveckling och innovation är inte alltid att man måste komma på en ny produkt, utan att göra den bättre och bättre.

 

Trevlig helg!

Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2014-09-25
  • VD-ord

Kopparberg i Grekland

Huvudanledningen var självklart att träffa vår distributör för att diskutera och sammanställa den gångna säsongen.

Vår marknad har hittills uteslutande bestått av de grekiska öarna, där vi funnits under många år med vår cider. Den grekiska övärlden är en av våra första exportmarknader och ligger mig självfallet varmt om hjärtat. Ännu bättre känns det då vi summerar säsongens försäljning och den visar sig vara den bästa någonsin. Vi finns på 40-50 öar och vår distributör har faktiskt besökt samtliga dessa under sommaren. Med detta i ryggen har vi ett gott självförtroende för att kunna utveckla detta ännu mer, vilket vi just nu sitter och fundera på hur vi ska göra, för att öka det skall vi helt klart göra. Vårt team är nämligen verkligen på hugget och jobbar stenhårt och det har gett resultat.

Trevlig helg!

Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2014-09-11
  • VD-ord

Julöl

Det som framförallt hänt är att Systembolaget tagit in ett jättesortiment och det skrivs en hel del om det i tidningarna. En utveckling som jag hoppas på är att man får upp julölsvolymen framförallt inom Horeca, men även inom dagligvaruhandeln och vid julevent.

Min önskan är att man ser över hur man kan skapa något som får julsäsongen att vara lite längre och inte som nu börja vid lucia.

Jag tror att intresset för julöl har skapats av alla dessa fantastiska småbryggerier, som bidragit till att utveckla vår ölkultur med stor smak och variation.

Det är faktiskt lite lustigt för varje gång man nämner småbryggerier så hoppar jag till, för det var inte så många år sedan Kopparbergs var ett sådant och jag skulle inte bli förvånad om minst ett par av alla de nya småbryggerier som ”poppar upp” är betydligt större inom några år.

Trevlig helg!

Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
  • 2014-08-29
  • VD-ord

Delårsrapport 2

Rapporten hittar ni som vanligt här på vår hemsida under Finansiellt.

Veckans tips:

Häll upp en kall Höga Kusten (gärna i ett Höga Kusten glas) och bara invänta helgen!

Trevlig helg!

Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB

Peter Bronsman
Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB
Föregående Nästa